Framtidens förlag via imprints eller inkubatorer?

Ibland behövs hjälp och stöd som nystartat förlag eller för att ta nästa steg i sin utveckling. Kan inkubatorer vara en modell för bokbranschen? Foto: iStock.

Imprints och uppköp är de två metoder som förlagsjättarna främst förlitar sig på. Det finns exempel på succéer och floppar med båda metoderna. Kanske det är dags för bokbranschen att snegla mot inkubatorer som metod för att främja nya förlagsidéer?

Nyligen kom beskedet att Bonnierförlaget Forum startar ett digitalt imprint med fokus på ljudboksserier och Norstedts startar på liknande sätt sitt digitalförlag Norstedts Spektra. Exakt var gränsen mellan imprint och eget förlag går på Bonnierförlagen och Norstedts förlagsgrupp är inte alltid glasklart.

För att läsa denna artikel krävs en prenumeration på Boktugg AnalysLogga in eller teckna en prenumeration.

1-2 ggr per månad kommer ett nytt Analysbrev där vi går på djupet i en trend eller tittar på hur bokbranschen fungerar ur olika perspektiv.

Intressant läsning för dig som jobbar i bokbranschen, är journalist eller drömmer om att jobba med böcker.

Du får dessutom tillgång till arkivet med de senaste årens utgåvor av Analysbrevet.

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.