Imprints och uppköp är de två metoder som förlagsjättarna främst förlitar sig på. Det finns exempel på succéer och floppar med båda metoderna. Kanske det är dags för bokbranschen att snegla mot inkubatorer som metod för att främja nya förlagsidéer?
Nyligen kom beskedet att Bonnierförlaget Forum startar ett digitalt imprint med fokus på ljudboksserier och Norstedts startar på liknande sätt sitt digitalförlag Norstedts Spektra. Exakt var gränsen mellan imprint och eget förlag går på Bonnierförlagen och Norstedts förlagsgrupp är inte alltid glasklart.
För att läsa denna artikel krävs en prenumeration på Boktugg Analys. Logga in eller teckna en prenumeration.
1-2 ggr per månad kommer ett nytt Analysbrev där vi går på djupet i en trend eller tittar på hur bokbranschen fungerar ur olika perspektiv.
Intressant läsning för dig som jobbar i bokbranschen, är journalist eller drömmer om att jobba med böcker.
Du får dessutom tillgång till arkivet med de senaste årens utgåvor av Analysbrevet.