Debatten om skärmfria förskolor har öppnat en ny nisch i bokmarknaden. När tryckta böcker åter lyfts fram i undervisningen, ser företag som Readioo ett växande intresse för material som förenar lek, ljud och läsning – utan skärm.
Enligt Skolverkets uppdrag från regeringen ska digitala verktyg i förskolan begränsas, och fokus ska i stället ligga på språkutveckling, rörelse och socialt samspel med hjälp av analoga material. Samtidigt har nya statsbidrag avsatts för inköp av tryckta läromedel och förstärkta skolbibliotek.
Det har i sin tur lett till att förskolor och skolor söker efter nya alternativ till surfplattor och appar, vilket öppnat en nisch på bokmarknaden.
Ett exempel är det svenska företaget Readioo, som kombinerar tryckta barnböcker med ljud. Genom att peka med en särskild penna på text eller bild i boken spelas ljud upp, exempelvis röster, ljudeffekter eller bakgrundsljud.
Företaget har under våren lanserat interaktiva böcker i samarbete med förlagen Story House Egmont och Pinolek, bland annat med figurer som Bamse och Pino.
– Det är mer än bara uppläsning av text. Det finns omkring 200 till 300 interaktiva punkter per bok som ger ljudeffekter och bakgrundsljud, säger Inga Li, vd på Readioo.
Företaget har även tagit fram pedagogiska böcker i samarbete med en legitimerad logoped, med fokus på bokstavsljud och språkinlärning. Pekböcker täcker områden som djur, fordon, kroppen och mat. Böckerna är tvåspråkiga och stödjer både svenska och engelska.
– Vi har fått väldigt positiv respons från förskolor och pedagoger som efterfrågar material som hjälper barn att knäcka läskoden, säger Linda Wennerström, medgrundare.
Samtidigt är det inte bara i Sverige som skärmanvändningen ifrågasätts. I flera europeiska länder diskuteras återgången till analoga läromedel, särskilt i de yngre åldrarna. Enligt Readioo märks det ökade intresset även i kontakterna med andra nordiska marknader, till exempel Finland.