[Pressmeddelande från Bonnierförlagen]
Jag hade önskat att den här boken fanns när vi var mindre.”, Polly i Dolly Style
Bonito är ett varumärke som funnits på Bonnierförlagen länge – nu är det dags för första boksläppet, vilket blir med popgruppen Dolly Style.
“Vårt imprint Bonito ger ut böcker med barnläsarna själva som styrande kompass, så vad passar bättre än en bok med barnens egna favoriter Dolly Style? Det är vänskap, fest och färg i en underbar lekfull kombo!”, säger Maja Lindkvist, förläggare på Bonnier Carlsen.
Dolly Style och de stulna färgerna är en bok för 6–9 åringar där berättelsen handlar om att färgerna börjar försvinna från världen och där Dolly Style (här som tecknade karaktärer) tillsammans med sina magiska djur, ger sig ut på en farlig resa för att hitta den onda kraft som ligger bakom färglösheten och ställa allt till rätta igen. Bokens tema kretsar kring att övervinna rädslor och att hjälpas åt. Ett spännande, lättläst sagoäventyr för alla som gillar Dolly Style! Boken passar fint som högläsning. Den är skriven av Johanna Strömqvist (författare till serien Silver & Stål) och rikt illustrerad med fina färgbilder av Hedvig Häggman-Sund, som tidigare bland annat illustrerat Bamse och Arkeologdeckarna.
“Vi vill bidra med att barn ska kunna vara lite nördiga, för det är coolt att läsa, det är coolt att vara påläst, och det är coolt att vara en nörd. Att kunna tänka stort och ha koll vad det än handlar om. Och vi vill också att barn ska tycka det är kul att läsa!”, hälsar Holly, Molly, Polly och Yolly i Dolly Style.
Dolly Style och de stulna färgerna utkommer den 26 september men finns tillgänglig för förhandsbokning på Adlibris.
Dolly Style är aktuella med en Sverigeturné, och som gäster på Allsång på Skansen, samt med låten YIHAA som de tog sig till Mello-finalen med.
Bonito ska vara ett snabbfotat imprint som kompletterar Bonnier Carlsens övriga utgivning, som ju är väldigt omfattande, både vad gäller läsåldrar och genrer. Det snabbfotade kan handla om böcker med aktuella ämnen, eller varumärken som är relevanta i tiden.
Bonnier Carlsen är ett av Sveriges ledande barnboksförlag. De omkring 120 nya titlarna per år är både svenska originalproduktioner i text och bild, och utländska böcker i översättning. Vi ger ut böcker för barn och ungdomar i alla åldrar, med olika intressen, behov och förmågor.