Påven Franciskus i självbiografi: Därför tittar jag inte på tv

Påve Franciskus, som då var kardinal och hette Jorge Bergoglio, vid en mässa i födelsestaden Buenos Aires 2009. Foto: Natacha Pisarenko/AP/TT.

Påven har inte tittat på tv sedan 1990. Han skäms för en hel del under sin uppväxt. Och efter att ha blivit vald kände han sig som en glassförsäljare. Om det och mycket annat berättar Franciskus om i sin nya bok.
“Hopp” beskrivs som den första självbiografin som någonsin släppts av en sittande påve.

Den läsare som hoppas på hemligheter inifrån Vatikanen blir besviken, enligt internationella mediers recensioner. Boken lägger mycket fokus på yngre år, bland annat den stökiga uppväxten i Buenos Aires då han bland annat slog en annan pojke nästan till medvetslöshet. “Han verkar djupt skamsen över sitt yngre jag, och skriver att han fortfarande inte ser sig som värdig påvetiteln”, konstaterar nyhetsbyrån AP.

Favoritfotbollslaget har han kvar från den tiden, den argentinska klubben San Lorenzo. Däremot ser han inte sändningar från deras matcher längre, efter ett heligt löfte han gav en vinterkväll i Buenos Aires 1990.

“Vi tittade på tv och det dök upp en snuskig scen på skärmen”, skriver han. Den dåvarande prästen förklarar att han lämnade rummet, och svor till Vår Fru av berget Karmel – en i den spanskspråkiga världen vanlig benämning på Jungfru Maria – att aldrig se på tv igen.

Beskrivningarna av hur han blev påve 2013 präglas av overklighetskänslor. Men vad gäller kläderna i den nya rollen som påve Franciskus stod han på sig.

“De sade till mig att jag måste byta byxor, och ha vita sådana”, skriver 88-åringen. “Det fick mig att skratta. Jag vill inte vara en glassförsäljare, svarade jag. Och behöll mina egna byxor”.

Text: Henrik Samuelsson/TT

TT

TT

Sveriges mest trovärdiga nyhetsförmedlare är är för många TT (Tidningarnas Telegrambyrå) som sedan 1921 varit en oberoende aktör i Mediesverige med mottot snabbt, korrekt och trovärdigt. Boktugg samarbetar med TT för att få tillgång till fler boknyheter och intervjuer än vi själva hinner med.

tt@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

Jan Lidbeck med ny bok om döden och medvetandet

Vad händer när jag dör och vart tar mitt medvetande vägen? Försvinner det bara? Trots att vi egentligen vill undvika dessa frågor är det många av oss som dagligen tänker på dödens obegriplighet.

Nyutgivning av bästsäljaren Halvblod

Lagom till första advent ger Mörkersdottir förlag ut en lyxig nyutgåva av den populära romantasyn Halvblod, skriven av Sofie Makolli (tidigare Trinh Johansson).

Serien gavs ut första gången 2011 och har sålt i över 10 000 exemplar.