Bookbeat la aldrig ner i UK – snart dags för en comeback?

Bookbeat finns i UK sedan många år tillbaka även om marknadsföringen går på sparlåga. VD Niclas Sandin är dock redo att trycka på Play igen så fort man säkrat fler avtal med stora förlag. Foto: Bookbeat. Montage: Boktugg.

Bookbeat bromsade sin storsatsning i Storbritannien redan under 2018. Men efter Storytels köp av Audiobooks.com kan tiden vara mogen för en ”comeback”. Fast Bookbeat har aldrig lämnat UK helt.

Det började med att vi såg en topplista som den svenska författaren Anna Ihrén la upp i sociala medier där hennes bok The Man on the Beach låg tvåa på topplistan för cosy crime hos Bookbeat UK.

Det intressanta här var förstås inte det faktum att man alltid kan hitta en subgenrelista att dominera utan att Bookbeat UK faktiskt inte är nedlagd. Tjänsten har fortfarande brittiska kunder som lyssnar på ljudböcker.

Enligt en rapport från den brittiska förläggarföreningen så ökade försäljningen av ljudböcker med 70 procent första halvåret 2021 i jämförelse med samma period 2019. Fortfarande från låga nivåer eftersom ljudboken inte alls är lika stor på den brittiska marknaden som den svenska. Men ändå – ljudboksrevolutionen bubblar.

Alltså kontaktar vi Niclas Sandin, VD för Bookbeat, för att kolla läget när det gäller Bookbeat UK.

– Lanseringen i UK har blivit ett internt symboliskt exempel på vilka saker vi måste checka av på en lista innan vi gör en bred lansering, likväl som att det är ett bra exempel på hur snabbt vi kan agera på data och lägga om fokus till där vi ser mest potential, säger Niclas Sandin.

När Bookbeat runt årsskiftet 2017/2018 gjorde en större push i UK tänkte man internt att det kunde luckra upp en höna eller ägget-problematik.

– Kommer vi kunna skapa en ökad tillväxt utan de flesta största förlagen med på tåget eller kommer de största förlagen inte gå med om vi inte visar bevis på tillväxt först? Svaret blev tydligt, båda sakerna måste ske parallellt – vi skapar en tillväxt i användarnas behov och förlagen förser oss med de bästa böckerna som de är villiga att betala för, säger Niclas.

Men i UK blev svaret från de flesta ledande förlag att de inte var redo och användarna var tydliga med att en tjänst utan majoriteten av de ledande förlagens böcker är inte relevant att betala för.

– En konsekvens av det är att vi snabbt ställde om och minskade fokus på UK och dubblade istället fokus och resurser på den tyska marknaden där vi fick de flesta förlagen med oss och lyckats bygga en stark position som huvudutmanare till Audible på bara några år, säger Niclas Sandin och tillägger:

– Men vi finns kvar i UK och har användare där som är otroligt lojala, däremot blir inflödet av naturliga skäl mindre när vi bedriver någon bred marknadsföring.

Storytels köp av Audiobooks.com innebär att de får in en fot på UK-marknaden – är det något som påverkar er positivt eller negativt?
– Vi noterade köpet och egentligen påverkar det inte oss nämnvärt sett till att det är en lite mindre spelare jämfört med de tre största streamingtjänsterna i Norden, trots att de finns på världens största marknad samt UK och Australien. Vill minnas att bolaget de förvärvade också försökte sig på en bred lansering i UK samtidigt som oss där runt slutet av 2017 och jag har inte hört så mycket mer om dem sedan dess, så vi bedömer i nuläget att de inte blir vår största konkurrent om vi väljer att öka tempot igen, säger Niclas Sandin och fortsätter:

– Men generellt är aldrig konkurrens ett problem för oss utan snarare något som tvingar oss att varje ny dag bli bättre än vi var igår för att förtjäna användarnas tid och pengar, i UK blir det framförallt Audible vi får utmana och dem är vi vana att sparras med efter några år i Tyskland.

Hur upplever du den brittiska bokbranschen idag, är det bara PRH som är negativa till streaming eller gäller det alla stora förlag där?
– Det är endast PRH som gått ut med en global riktlinje där det är sättet vi tar betalt av användaren som är det de reagerar på, inte hur vi ersätter förlag och i förlängningen författare där BookBeats fasta ersättning per bok blivit en av våra främsta fördelar för förlag som vill släppa böcker till streaming utan risk för att heavy users ska driva ned ersättningen.

– På så sätt upplever jag att de lite målat in sig i ett hörn i diskussionen när vi förmodligen hade betalat en högre ersättning för stor del av katalogen än vad Audibles revenue share-modell ger för varje använd credit. Vi tror att alla andra är öppna för en diskussion och att öka konkurrensen på marknaden genom att tillåta fler modeller än den som erbjuds av marknadsledaren Audible, kanske även PRH, men då måste vi nog se om vi kan vara ännu mer kreativa med vår produktinnovation än vi varit hittills.

De senaste åren har ju flera nordiska (främst svenska och danska kanske man ska säga) satsat internationellt med översättning till flera språk. På senare år även engelska – har det någon betydelse för er del med hänsyn till den brittiska marknaden?
– Det är alltid bra med fler böcker för användarna att lyssna på men det vore ett självbedrägeri att tro att vi skulle klara oss utan de flesta ledande lokala förlagen som sitter på de flesta rättigheterna användarna vill betala för. Vi har redan otroligt mycket engelska böcker i tjänsten, men vi behöver de som människor pratar om i UK och det skapas lite hausse runt annars blir det nog svårt att hävda sig.

På den brittiska marknaden kostar Bookbeat 12,90 pund (motsvarande 157 kr) per månad för obegränsad lyssning. Där finns inte de alternativ med tak för lyssnade timmar som erbjuds på exempelvis den svenska marknaden.

– Modellen på alla marknader där vi just nu bedriver en bred lansering är Basic, Standard och Premium. Där är Premium den enda som erbjuder obegränsad lyssning och är samtidigt den minst populära modellen för nya användare, därför går det att anta att vi kommer erbjuda det upplägget med olika nivåer inom kort även i UK, säger Niclas Sandin.

Så när återlanserar Bookbeat i UK?
– Så snart som möjligt. Och det innebär så fort vi lyckas få med nog många ledande förlag så att vi får ett tillräckligt bra utbud med böcker som vi kan erbjuda alla potentiella användare. Förlagen äger lite klockan i det här fallet, men vi är säkra på att tiden i slutändan är på vår sida när vår modell, som egentligen bara i begränsad del är ”all you can eat”, bevisat sig som den lyssnarna föredrar på varje marknad vi hittills lanserat på samtidigt som den ökar de totala intäkterna för förlag genom att den får fler människor att ta till sig författarnas böcker.

Fotnot: Ett förtydligande gällande Bookbeats ”fasta ersättning” är att den baseras på bokens längd enligt prislista i avtal med respektive förlag. Den påverkas däremot inte av vad kunderna betalar eller hur mycket de lyssnar totalt vilket är fallet med Storytels revenue share. Bookbeat menar att även om de gav bort sin tjänst billigt skulle de ändå betala förlagen en fast ersättning för det användarna lyssnar på, vilket ger en förutsägbarhet och transparens i modellen.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL