Storytel närmar sig 900 000 abonnenter

Jonas Tellander, vd Storytel. Foto: Theresia Jatta Kölin.

Storytel överträffade prognosen för Norden under andra kvartalet 2019, men låg strax under för resten av världen. Hur det går specifikt för Sverige framgår inte längre.

När Storytel i ett pressmeddelande summerar andra kvartalet 2019 så visar siffrorna fortsatt tillväxt. Numera särredovisas inte Sverige utan istället är det Norden och Non-Nordic (eller övriga världen) som gäller. Därmed vet vi inte hur Storytels tillväxt på den svenska marknaden har utvecklats, men enligt källor med insyn överträffade även Sverige prognosen för kvartalet. Totalt sett växer Norden med 26 procent på helårsbasis.

Genomsnittligt antal betalande abonnenter under andra kvartalet 2019 i Norden uppgick till 669 200 abonnenter, motsvarande 9 200 betalande abonnenter över prognos. Det har varit en bra tillströmning till tjänsten på de nordiska marknaderna och även Storytels familjeabonnemang som lanserades i slutet av 2018 har gått över förväntan, skriver bolaget i ett pressmeddelande. 

Streamingintäkterna i Norden landade på 276 Mkr (prognos 270 Mkr). ARPU (genomsnittlig intäkt per abonnent) steg eftersom familjeabonnemanget nu ligger på ”normalpris”, jämfört med första kvartalets introduktionspris. Årlig abonnenttillväxt i Norden uppgick till 26 procent.

– Vi har sett en fortsatt stark tillströmning av kunder under kvartalet – inte minst på den nordiska marknaden – och vårt nya familjeabonnemang har mottagits väl. Från juli månad sänks den digitala bokmomsen i Sverige, Norge och Finland vilket ger oss möjligheter att vässa vårt kunderbjudande och på samma gång, tack vare vår revenue share-modell med förlagen, förbättra intjäningen för författarna, säger Storytels VD Jonas Tellander, i samma pressmeddelande.

Genomsnittligt antal abonnenter i segmentet Non-Nordic uppgick under andra kvartalet 2019 till 218 300 abonnenter, en ökning på 29 500 betalande abonnenter jämfört med första kvartalet 2019 och nära den prognos som tidigare kommunicerats om 220 000 abonnenter. Årlig abonnenttillväxt uppgick till 140 procent. I segmentet Non-Nordic uppgick streamingintäkterna till 43,7 Mkr under andra kvartalet 2019 (prognos 43 Mkr).

Så för att summera abonnenttillväxten som trots allt är det allra viktigaste nyckeltalet för Storytel som tillväxtbolag, antalet betalande abonnenter under Q2-2019 (ökning jämfört med föregående kvartal):
Norden: 669 200 (+23 700)
Övriga världen: 218 300 (+29 500)
Totalt hela världen: 887 500 (+53 200)

Något anmärkningsvärt är dock att tillväxten i antalet abonnenter utanför Norden var lägre under Q2 (+29 500) än Q1 (+36 400). Men det kan förstås vara säsongsvariationer, samma sak gäller Norden: Q2 (+23 700) jämfört med Q1 (+29 300).

När det gäller intäkten per abonnent lyckades Storytel höja denna till 138 kr/mån efter en dipp till 133 kr under Q1. Därmed är den åter på samma nivå som för ett år sedan. Här är det värt att notera att länderna utanför Norden har en betydligt lägre snittintäkt per kund: 67 kr/månad. Vilket är lägre än både Q1 (70 kr) och Q2-2018 (75 kr).

Under kvartalet har Storytel lanserat i Tyskland som sin 17:e marknad, och aviserat etablering i Brasilien och Sydkorea för 2019. I Sverige är Ztory-appen, sedan den 14 juni, introducerad som en del av Storytels erbjudande med tillgång till digitala prenumerationer på över 700 populära dagstidningar och magasin.

– Vi är glada och ödmjuka inför att se en stark abonnent-tillväxt samtidigt som Storytels universum av läs- och lyssnarupplevelser expanderar både geografiskt och i relationen med kunderna. Att Storytel överträffar prognosen för perioden ger oss både kraft och fart in i det tredje kvartalet som kommersiellt sett är den starkaste perioden på året för vår bransch, säger Jonas Tellander i pressmeddelandet.

Dagens pressmeddelande visar inte några ekonomiska siffror utöver streamingintäkterna, det kommer först i delårsrapporten för kvartalet. Många är säkerligen spända på att se hur momssänkningen den 1 juli kommer att påverka den nordiska marknaden intäktsmässigt. Det handlar om tiotals miljoner under ett kvartal.

Frågan är inte heller längre om, utan när under 2019 Storytel ska nå den magiska gränsen på en miljon betalande abonnenter.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

Jeanette Bergenstav släpper tredje boken i Sundin-serien

Jeanette Bergenstav kombinerar skickligt psykologiskt djup med nagelbitarspänning i Havsgrav, den tredje boken i den populära serien om frilansjournalisten Jennifer Sundin.

I Bohusläns ytterkant lovar en retreatledare frihet från skuld,