Jonas Darnell har döpt sitt nya förlag – väcker liv i serie från förr

Jonas Darnell. Foto: Chen Xianzhe

Nu tackar Jonas Darnell fansen för bidragen på sammanlagt över 1,6 miljoner kronor som möjliggör uppstarten av förlaget och fortlevnaden av Herman Hedning.

En dryg månad efter att Boktugg senast hade en pratstund med Jonas Darnell om uppstarten av hans nya förlag har det börja röra på sig i leden på riktigt. Startskottet för år noll har bränt av, ett år då fokus ligger på att få förlaget att växa så mycket som möjligt har börjat.

Hur känns det i den här fasen av att starta förlag?
— Fortfarande helt flabbergastad, svarar Jonas. Men samtidigt blir det overkliga plötsligt helt verkligt. Och egentligen är det ju aldrig svårare än att en enda knäppgök sätter en sten i rullning för att starta ett jordskred – och just nu var det visst min tur att ta på mig den mössan. Jag agerar alltid, och presterar bäst i panik. Jag gör allt på en gång men försöker att stänga av Facebook med mera i ett par timmar om dagen för att få allt annat klart.

Med sig från Egmont har Jonas ett ännu okänt men som han säger ”förhoppningsvis väntat högt antal” av sina forna Herman Hedningprenumeranter. Just de som prenumererar kommer att vara viktiga för förlaget eftersom lösnummerförsäljning inte är seriemagasinens starkaste marknad:

— Att prenumerera antingen per år eller ett par nummer i taget är både enkelt och når hela landet. Det är ju faktiskt en av de få produkter du kan köpa på nätet och få hem direkt i lådan utan att behöva hämta ut hos ett grinigt ombud, säger Jonas och fortsätter:

— Jag tänker också att vi har nått långt ifrån alla med vår begränsade marknadsföring, utan att alla som hakar på detta ”år noll” ska betraktas som medgrundare.

Kickstarterkampanjen som ligger till grund för möjliggörandet av hela kalaset landade slutligen på ca 1,65 miljoner kronor. Det blir summa summarum 1,52 miljoner kronor när provisionen är betald, varav en väl avvägd del går till att producera kommande sex nummer av tidningen. Resten går till böcker, tryck av medborgaraktier, miniprints, ölunderlägg, t-shirts och annat som utlovats till fansen som stöttat kampanjen, samt en månadslön för Jonas att plocka ut.

För alla de uppbackare som missade Kickstartern finns chansen att stötta projektet genom att ansluta sig till CrowdOxen som pågår i anslutning till Kickstartern.

Vad är CrowdOx?
— Det är en påhängstjänst där alla backare kan komplettera eller ändra sin pledge och inte minst beställa de specialdesignade ölglas jag i något gråtmilt ögonblick lovade ta fram mitt i Kickstartern, säger Jonas.

Redan nu är CrowdOxen en framgång som fansen stöttat med nästan en halv miljon kronor – en glädjande överraskning för Jonas som först efter att succéchocken från Kickstartern lagt sig förstod hur mycket CrowdOxen dragit in:

— Jag var lite bedövad efter den osannolika framgången med Kickstartern och har ju knappt fattat att bara CrowdOxen dragit in 485 000 på en enda vecka, säger han. Det är faktiskt ännu mer sinnesjonglerande än Kickstartern per samma period. Det mesta av detta kommer att gå åt till glastillverkning och t-shirttryck – men det känns på något sätt som att köpa julklappar till mina barn: Det är bara jävligt roligt!

Bland alla framgångar och praktikaliteter som pliktskyldigt avhandlats har förlaget under de senaste veckorna också fått ett namn. Det ärver titeln på en brottsorganisation i James Hund, en serie som Jonas gjorde tillsammans med Patrik Norrman.

— Det nya förlaget är registrerat och namnet har passerat Smakombudsmannens käftar som ”Evil Ink Förlag AB”, avslöjar Jonas. Vid första öronkastet låter det kanske som en tatueringsfirma – men ”Evil Inc” är namnet på en brottsorganisation bestående av Påven, McDonalds VD, Syster Hildegard och Gunnar Mengele i serien ”James Hund” som jag gjorde med Patrik Norrman 1987-2004. Just nu är Patrik i full färd med att teckna färdigt det äventyr vi påbörjade 1997 till tidningen ”Bacon & Ägg” när den lades ned av Egmont strax efter att de köpt Semic Press av Bonnier. Så ”nyproducerad” James Hund blir EN av ingredienserna i nya Herman-tidningen!

Och fler ingredienser blir det. Så fort Jonas fått fart på förlaget finns planer på att expandera Evil Ink genom att återuppliva slumrande karaktärer och serier från förr:

— Vi ska titta på att ge ut andra titlar – kanske främst samlingsböcker som James Hund och Illustrerad Djävulskap som har en liten men stenhård läsekrets, säger Jonas. Ett Bacon & Ägg-praktverk känns också behövligt på hyllorna – men det finns också serietidningar i bakhuvudet som vill komma ut. Sedan är det ju hög tid för nästa samlingsvolym av Herman Hedning – det finns väl fyra album till som någon måste göra …

Här hittar du länk till CrowdOx-sidan.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sarah Perfekt

Sarah Perfekt

Sarah Perfekt är frilansande fotograf sedan 2010 men är också verksam som skribent. Hon har sin bas på den skånska landsbygden.

sarah@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL