Bookbeat mer än dubblade intäkterna till 145 Mkr under 2018

Niclas Sandin, vd BookBeat. Foto: Andreas Carlfors

Bookbeat ökade intäkterna med hela 110 procent under 2018 jämfört med föregående år till 145 Mkr (69 Mkr). Redan med befintlig kundstock kommer man att omsätta över 200 Mkr under 2019.

Streamingtjänsten Bookbeat lanserades 2016 och under det tredje året på marknaden växte intäkterna med 110 procent. Totalt uppgick intäkterna under 2018 till 145 miljoner kronor (69 miljoner kronor 2017). Tidigare i januari har Bookbeat rapporterat att tjänsten vid slutet av 2018 hade passerat 150 000 betalande användare, främst drivet av en stark avslutning på året.

– Tre år in behåller vi vår tresiffriga tillväxt och når flera viktiga milstolpar under året. Allt går att tillskriva vårt fantastiska team som i tuff konkurrens tagit både vår produkt och vår marknadsföring till nästa nivå under 2018, säger Niclas Sandin, VD Bookbeat, i ett pressmeddelande.

Årets (2018) intäkter ökade med 110 procent jämfört med föregående år och uppgick till 145 miljoner kronor. Den svenska marknaden står fortfarande för den dominerande delen av intäkterna, men Finland och Tyskland utgör en allt större andel och väntas tillsammans gå om den svenska marknaden under 2019.

Tillväxten har i huvudsak skett under årets sista sex månader när Bookbeat växte med över 11 000 betalande användare i snitt per månad. Totalt ökade antalet användare med 93 000 under 2018.

När året inneburit en stor tillväxt var månadsintäkterna vid utgången kraftigt högre än vid ingången. Enbart i december uppgick intäkterna till 18 miljoner kronor. Eftersom att detta i huvudsak avser återkommande prenumerationsintäkter medför det att Bookbeat, även om tillväxten helt skulle avstanna, redan med marginal beräknas ha passerat en intäktsnivå motsvarande 200 miljoner kronor för de kommande tolv månaderna.

Organisationen växte även från 40 till 50 anställda under året. Bookbeats målsättning sedan start är att minst hälften ska arbeta med produktutveckling och analys vilket fortfarande uppfylls.

– Fokus framåt ligger fortsatt främst på Sverige, Finland och Tyskland där vi har bevisad potential. Målet 2019 är att fortsätta tillväxtresan i framförallt Tyskland där vi ser ett stort hål på marknaden för Bookbeat att fylla. Faller allt väl ut där kan vi mycket väl 2019 se ännu ett år med tresiffrig intäktstillväxt, säger Niclas Sandin.

Det ekonomiska utfallet nämns inte i pressreleasen men Bookbeat har tidigare uppgett att de är lönsamma för ägarna i Sverige och Finland. Det förra bokslutet (2017) visade ett kraftigt minus, där dock en stor del av reklaminvesteringarna stannade inom Bonnierkoncernen (TV4, DN, Expressen samt diverse tidskrifter).

Nyfikenheten är nu stor på hur det gått för den tredje streamingtjänsten i Sverige, Nextory, som rapporterat kraftig tillväxt och precis som sina två kollegor lanserat i Finland och nu även är på väg in i Tyskland. Hur mycket omsatte de svenska streamingtjänsterna – i Sverige och utanför – tillsammans 2018?

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL