BookBeat: Nu är vi lönsamma för ägarna Bonniers i Sverige och Finland

Niclas Sandin, vd BookBeat.

Knappt två år efter lanseringen har BookBeat nått en nivå där bolaget är lönsamt på den svenska och finska marknaden för ägaren Bonniers sett till den totala affären. Första kvartalet 2018 växte Bookbeat med 130 procent.

– Två år in på resan visar vi fortfarande en stark tresiffrig intäktstillväxt under första kvartalet samtidigt som de två första marknaderna redan har börjat leverera ett positivt bidrag till vår ägare. Målet är att bidra till en positiv utveckling för hela bokmarknaden det kommande decenniet. Att redan nu ha skapat en långsiktigt hållbar affär genom värdekedjan stärker oss inför det fortsatta arbetet, säger Niclas Sandin, VD BookBeat i ett pressmeddelande.

Streamingtjänsten BookBeat lanserades våren 2016 och intäkterna växte kraftigt helåret 2017. Under första kvartalet 2018 fortsatte den starka tillväxten och intäkterna ökade med 130 procent i jämförelse med första kvartalet 2017. Det första kvartalet 2018 har även den totala affären nått lönsamhet för ägaren Bonnier på den svenska och finska marknaden, enligt BookBeat som dock inte avslöjar några omsättningssiffror.

– Milstolpen är att vi har nått lönsamhet avseende totala affären för vår ägare. I Sverige och Finland har vi kunnat dra nytta av att Bonnier är en av de bästa mediekanalerna där vi kunnat marknadsföra oss via medielager samtidigt som våra förlag är ledande ljudboksförlaget på respektive marknad. Heter man Amazon använder man Alexa som indragare till Audible, heter man Bonnier använder man exempelvis nationella TV-kanaler, säger Niclas Sandin till Boktugg och fortsätter:

– Strategin från början har varit att nyttja Bonniers styrkor inte bara ekonomiskt och se på det som en totalaffär. Räknar man ihop hela kedjan går vår ägare nu resultatmässigt plus på oss på dessa marknader, som separat bolag lär du däremot inte se lika glada siffror när de blir publika i höst. I Tyskland och England har vi inte samma förutsättningar mer än förlagsverksamhet så där kommer det såklart ta mycket längre till vi lämnar positiva bidrag.

BookBeat har nu 45 anställda

Majoriteten av intäkterna kommer givetvis från den svenska marknaden. Den finska marknaden ökade sin andel av intäkterna efter en väldigt stark start på det nya året. Det första kvartalet genomfördes även de första breda kampanjerna i Tyskland som medförde att den marknaden också började bidra med intäkter. Den brittiska marknaden – där BookBeat har lyft foten från gaspedalen och avvaktar en fortsatt bred lansering till dess att fler förlag anslutit sig till tjänsten – bidrog minst till intäkterna.

Bolaget BookBeat växer också rent personellt, framför allt på huvudkontoret i Stockholm.

– Eftersom vi gör allt inhouse från utveckling till analys, redaktionellt arbete samt marknadsföring och numera arbetar med fyra marknader krävs det ett starkt team med många kompetenser. I slutet av mars jobbar nu 45 personer på BookBeat där ungefär hälften arbetar med att utveckla tjänsten och plattformen. Detta är i längden mycket mer kostnadseffektivt än att plocka in dyra konsulter samtidigt som det inte går att nog värdera de erfarenheter och kompetenser vi bygger upp tillsammans, säger Niclas Sandin.

Bokus lanserade sin streamingtjänst för två veckor sedan, har ni märkt någon effekt av det?
– Det är jätteroligt att de har lanserat och det blir intressant att följa. Hittills har vi däremot inte märkt av någon reaktion på marknaden av detta. Jag gissar att de likt oss i början tar lanseringen steg för steg och vi kommer nog se mer av Bokus när sommaren närmar sig, säger Niclas Sandin.

Hur stor kan den svenska streamingmarknaden bli?
– Jag gissar att det kommer ske en viss avmattning av tillväxttakten i år. Om den förra året växte med 50 procent blir det i år kanske 30 procent men det är från en mycket högre nivå. Har sagt tidigare att på lång sikt kan den svenska marknaden omsätta en miljard kronor och dit kommer vi nog nå under den närmaste femårsperioden.

Precis som tidigare dominerar ljudbokslyssnandet på BookBeat. Över 90 procent av all konsumtion av innehåll i tjänsten under det första kvartalet 2018 var ljudböcker. Totala antalet lyssnade timmar ökade med 144 procent under första kvartalet i jämförelse med 2017. Orsaken är fler lojala användare där lyssnandet blivit en naturlig del av vardagen. Under det första kvartalet låg snittlyssningen för BookBeats användare över 20 timmar per månad.

– Majoriteten av BookBeats svenska användare har betalat för tjänsten i minst sex månader. Efter den tiden blir lyssningen en vana och en naturlig del av vardagen och förmodligen något man prioriterar över annan mediekonsumtion. Vi har även sett att längden på boken ofta har mindre betydelse för vana lyssnare som lätt tar sig igenom en bok på 20 timmar, säger Niclas Sandin.

De tre mest lyssnade författarskapen sammantaget på alla marknader under första kvartalet var internationella namn som J.K. Rowling, Jo Nesbø och Nora Roberts.

Är ersättningsnivåerna hållbara i streamingtjänsterna?

I takt med att streamingtjänsterna blir allt större börjar de också påverka försäljningen av pappersböcker. Bonnierförlagen berättade igår att nästan 30 procent av deras intäkter nu kommer från digitala böcker. Eftersom ersättningen per lyssnad eller läst bok i en streamingtjänst är betydligt lägre än för exempelvis en inbunden bok ökar oron bland både författare och förlag för om det här kommer att slå ut framför allt den smalare litteraturen.

Debatten om hållbarheten i ersättningsnivåerna från streamingtjänster har nu börjat, någon kommentar?
– Debatten har nog bara börjat och att jag tycker att det är bra att fler försöker sätta sig in i frågan från sitt perspektiv. Jag tror ett nästa steg förmodligen blir att vi mer kommer diskutera tid och hur mycket ett förlag kan få betalt per timme för olika delar av sin katalog, säger Niclas Sandin.
– Som systemet ser ut nu är det lätt att manipulera modellen, särskilt i fallet revenue share, genom att dela upp en berättelse i flera korta delar och därmed få betalt flera gånger för en bok eller en större andel av en intäktspool. I vissa fall kan det vara befogat men i de flesta fallen har användarna inga problem att lyssna på långa böcker.

Just nu tillämpar marknadsledaren Storytel revenue share medan de tre utmanarna BookBeat, Nextory och Bokus har fast ersättning per bok. Alla med olika nivåer och kriterier för vilka böcker som ska ha vilken ersättning.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL