Nextory förbereder lansering i Tyskland genom nytt samarbete

Shadi Bitar, grundare och vd för Nextory. Foto: Anna Ek.

Nu gör Nextory som Bookbeat – lanserar sin tjänst i Tyskland. Man har i alla fall ingått ett samarbete med distributören Libreka som har över 40 000 förlag och 3,5 miljoner eböcker i sin katalog som ett första steg.

– Eftersom Tyskland är en av världens största marknader för digitala böcker finns det en extremt stor potential. Därför är det också naturligt att vi har planer på att etablera oss där, säger Shadi Bitar, grundare och vd på Nextory, i ett pressmeddelande.

Bookbeat har sedan tidigare lanserat sin tjänst i Tyskland och jobbat under en längre tid med att knyta till sig förlag. De har haft fördelen av att Bonniers äger bokförlag i Tyskland. Storytel har hittills valt bort Tyskland och fokuserat på andra marknader.

– Vi är övertygande om att vår affärsmodell passar i Tyskland. Många är redan vana vid obegränsade abonnemang som Spotify och Netflix. Vårt mål är att öka läsandet och vi vill inte att det ska vara krångligt att välja mellan böcker, säger Shadi Bitar till Boktugg.

Nextory och den digitala distributören Libreka i Tyskland har nu ingått ett nära samarbete. Libreka kommer fungera som strategisk partner och hjälpa Nextory att förbereda sig för en eventuell lansering på den tyska marknaden. Detta tillkännages i samband med bokmässan i Frankfurt, där Nextory också finns tillgängliga för möten med utgivare.

Bookbeat har redan bearbetat den tyska marknaden och fått jobba för att få de tyska förlagen att förstå modellen med prenumerationstjänster för böcker som skiljer sig från exempelvis Amazonägda Audible som visserligen har månadsavgift men med styckförsäljning av ljudböcker.

– Det finns en större acceptans bland förlagen idag, men samtidigt är det en stor marknad vilket innebär att arbetet kommer pågå kontinuerligt, säger Shadi Bitar.

I dagsläget finns Nextory i Sverige och Finland, men företaget utforskar ständigt nya möjligheter och marknader för expansion.

– Den digitala bokbranschen går en mycket ljus framtid till mötes. Vi ser att intresset för digital läsning ökar stort för varje dag som går. I Sverige har vi haft en tillväxt på 160 procent under de första nio månaderna jämfört med samma period förra året. Allt fler upptäcker hur smidigt det är med e- och ljudböcker eftersom läsandet blir mer tillgängligt, säger Shadi Bitar.

Hur går det i Finland?
– Vi är igång och vi har haft en lyckad start där vi har fått fler kunder än planerat, säger Shadi hemlighetsfullt.

Idag meddelade för övrigt Storytel att de följer efter Nextory när det gäller familjeabonnemang. Frågan är vem av de två som lanserar först i Tyskland? De svenska streamingtjänsterna sneglar alla på lanseringar i andra länder.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

SPONSRAT INNEHÅLL

SPONSRAT INNEHÅLL