fbpx
Hoppa till innehållet
Prenumerera
Meny
  • Hitta bok
  • Nyhetsbrev
    • Senaste nyhetsbrevet
    • Nyhetsbrev – arkiv
    • Analysbrevet
    • Boktugg Spänning
  • Artiklar
    • Hitta artiklar
    • 100 senaste rubrikerna
    • Debutantporträtt
    • Min nya bok
    • Boktugg Inspiration – artiklar översikt
    • Fråga Boktugg
    • Boktips
    • Topplistor
    • Boksläpp – nya böcker
    • Söndagstuggare
    • Pressreleaser
  • Om Boktugg
    • Skicka in till Boktugg
    • Kontakt
    • Manifestet
    • Våra sponsorer
    • Bli sponsor
    • Stötta oss
    • Annonsera
  • Logga in
  • Mina prenumerationer
  • Mina beställningar (kvitton)
  • Inställningar
  • Boksök
  • Analys
  • Nyhetsbrev
  • Logga in
  • Boksök
  • Analys
  • Nyhetsbrev
  • Logga in
  • Hitta bok
  • Nyhetsbrev
    • Senaste nyhetsbrevet
    • Nyhetsbrev – arkiv
    • Analysbrevet
    • Boktugg Spänning
  • Artiklar
    • Hitta artiklar
    • 100 senaste rubrikerna
    • Debutantporträtt
    • Min nya bok
    • Boktugg Inspiration – artiklar översikt
    • Fråga Boktugg
    • Boktips
    • Topplistor
    • Boksläpp – nya böcker
    • Söndagstuggare
    • Pressreleaser
  • Om Boktugg
    • Skicka in till Boktugg
    • Kontakt
    • Manifestet
    • Våra sponsorer
    • Bli sponsor
    • Stötta oss
    • Annonsera
  • Logga in
  • Mina prenumerationer
  • Mina beställningar (kvitton)
  • Inställningar
Meny
  • Hitta bok
  • Nyhetsbrev
    • Senaste nyhetsbrevet
    • Nyhetsbrev – arkiv
    • Analysbrevet
    • Boktugg Spänning
  • Artiklar
    • Hitta artiklar
    • 100 senaste rubrikerna
    • Debutantporträtt
    • Min nya bok
    • Boktugg Inspiration – artiklar översikt
    • Fråga Boktugg
    • Boktips
    • Topplistor
    • Boksläpp – nya böcker
    • Söndagstuggare
    • Pressreleaser
  • Om Boktugg
    • Skicka in till Boktugg
    • Kontakt
    • Manifestet
    • Våra sponsorer
    • Bli sponsor
    • Stötta oss
    • Annonsera
  • Logga in
  • Mina prenumerationer
  • Mina beställningar (kvitton)
  • Inställningar
Prenumerera
Du är INLOGGAD. Aktiva prenumerationer:    Ingen. Du har en gratisprenumeration på nyhetsbrevet. Uppgradera till någon betalprenumeration!

SPONSORER

SPONSORER

Förlag missbrukar titelfält till reklamtexter i böckers metadata

  • BIC, Bokinfo, metadata
Det gäller att skriva in uppgifterna i rätt fält på Bokinfo. Än så länge har de inte fått samma problem som sina brittiska kollegor med säljtexter i undertitlar. Foto: Fotolia. Montage: Boktugg.
  • av Sölve Dahlgren
  • Publicerad 14 mars 2018

Brittiska BIC har stora problem med förlag som missbrukar metadata-fälten. Allt oftare dyker reklambudskap upp i titel och undertitel. För svenska kollegorna Bokinfo är problemet mindre.

Det är Publishing Perspectives som uppmärksammar problemet med förlag som försöker smyga in marknadsföring i databasen, på platser där säljtexter inte ska finnas. Förlag och andra leverantörer av metadata använder fälten för undertitel och i vissa fall även titel för att lägga in marknadsföringstexter genom fraser som “Sunday Times Best Seller” eller “The best thriller writer alive”.

Varför är då metadata viktigt? Jo, denna information används sedan av återförsäljare (både nätbokhandlare och fysiska bokhandlare) samt bibliotek som söker information om böcker.

Aktuella erbjudanden
Aktuella erbjudanden hos Adlibris
Kampanjpriser hos Bookhero
Heta erbjudanden hos Bokus

När du handlar böcker via länkarna ovan stöttar du Boktugg med en liten kick-back. Tack.


Titelfältet ska vara rent och endast ange bokens titel, detsamma gäller undertitel. På den brittiska marknaden är det organisationen BIC (Book Industry Communication) som vaktar bokdatabasen.

– Den värdefulla marknadsföringstexten ska inkluderas i separata textfält avsedda för marknadsföring och alla mottagare av metadata, inklusive distributörer och återförsäljare, bör använda dessa fält på rätt sätt, skriver Karina Luke, direktör på BIC till Publishing Perspectives.

– Det har skett en signifikant ökning av detta (missbruk av undertitel- och titelfält) under de senaste tolv månaderna, trots ständig feedback från BIC-medlemmar runtom i bokbranschen. Det här skapar omfattande och tidskrävande arbete för att rätta till detta på olika ställen i leverantörskedjan.

BIC och dess medlemmar uppmanar nu alla förlag och andra att omedelbart sluta missbruka titelfälten i databasen.


Prova Storytel - 45 dagars gratis lyssning

Den omedelbara frågan blir då: Hur ser det ut i Sverige? På Boktugg har vi inte lagt märke till att det skulle ske någon omfattande spridning av reklamtexter i titelfälten på Bokinfo.

– Det stämmer nog att ni inte har sett det. Det beror på att vi vid behov korrigerar titeln så att den motsvarar det som står på titelbladet i boken, vilket är korrekt standard, säger Christer Perslöv på Bokinfo.

– Vi har inte märkt av just det att förlagen önskar lägga till säljande texter i titelfältet, inte ännu i alla fall. Däremot kan det hända att de hör av sig och vill ha med annan information, till exempel bandtyp eller serie, i titelfältet. Vi försöker dock som Christer säger hålla oss till standarden när det gäller hur en titel definieras, så allt övrigt, utom det som står tryckt på titelbladet, ska enbart finnas i de fält som är avsedda för just den informationen, säger hans kollega Maria Börman.


LÄS ÄVEN: Letar du efter bästa appen för ljudböcker? Vi har testat alla.

När nätbokhandeln ökar blir också informationen om böckerna viktigare, att de är korrekt kategoriserade i ämne men också att titlar och författarnamn verkligen är korrekt stavade. Ett felstavat namn kan innebära att en titel inte dyker upp när någon söker på författarens namn.

Dessutom – många förlag använder slentrianmässigt baksidestexten och klistrar in denna i fältet för saga på Bokinfo istället för att ta tillfället i akt att skriva en riktigt bra presentations- och säljtext anpassad för dem som läser om boken på en skärm.

Jobbar du i bokbranschen? Läs Analysbrevet och prenumerera!

Tips från Bokinfo:

  • Var sak på sin plats – det som inte används av återförsäljarna nu kan komma att användas framöver och då är det viktigt att informationen finns i rätt fält.
  • Använd katalogtexten på ett effektivt sätt. Beskriv innehållet med bra sökord så att återförsäljarna ser vad boken handlar om.
  • Titeln är det som står tryckt på titelbladet. Det är bra med undertitlar som förtydligar men se då till att de också trycks på titelbladet.
  • Utnyttja möjligheten att lägga upp extramaterial: länkar till läsprov, mera information om författaren, etc.
Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

Carrenho Publishing Consulting
Förlagssystem logo

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

Relaterade nyheter

Bokinfo höjer avgiften för nya titlar 14 februari 2025

Bokinfo höjer priset för registrering av nya böcker

Småförlag diskrimineras av flera streamingtjänster – får betala mer

Min nya bok - författare berättar

Om känslor med Ian och Ellie av Susanne Pettersson

Om känslor med Ian och Ellie riktar sig till förskolebarn (3-6 år). Boken beskriver hur Ian och Ellie upplever olika känslor i vardagliga situationer och stimulerar till reflektioner och samtal om egna känslor i liknande situationer.

Mordet på bokmässan, Staffan Nordstrands kommande roman

Efter ett intensivt arbete av svenska mässans samtliga inblandade avdelningar, styrelsen och marknadsavdelningen, tillkännages temat för årets bokmässa. Ingen av mässans personal, de utställande förlagen eller besökarna skulle under lång tid komma att glömma ett plötsligt pådrag av poliser i gångarna,

Fler nyheter

Allt fler läsare vill ha mer – inte mindre – erotik i romanerna

Emma Bouvin: “Jag lever för kontrasterna”

Adlibris rekryterar tre nyckelpersoner

Norska skolbarn måste läsa en kvart om dagen

Tack till våra sponsorer

Ravenheart förlag

Våra sponsorer bidrar till att finansiera Boktugg så att vi kan ta med dig och andra bakom kulisserna i bokbranschen. 

Analysbrevet

AI – förlagsverktyg eller förlagsersättare?

Framtidens förlag via imprints eller inkubatorer?

Apple vs Spotify: Behövs återförsäljare av digitalt innehåll?

Utvalda nyheter

Analys Storytel Q2-2025: Väntar på Spotify

Bokusgruppen Q2-2025: Tillväxten för Bokus Play saktar in

Analys: Skolministern vill främja läsning men kan inte räkna

Snabbanalys: Royaltyskulder bör hanteras som klientmedel i förlagens bokföring

Senaste nyheterna

Victoria Olausson: Feelgood blir fantasy?

Ny skandalbok om prins Andrew och Epstein

Boktåg till Bokmässan i Göteborg

Bookmark förlag ökade omsättningen 2025

Pippi Långstrump som ljuddrama exklusivt på Nextory

Nyhetsbrevet

🫴 Att ge vs att be (Nyhetsbrev #528)

Möt Set Mattsson (Spänning #16)

📚 Bokhandelskonkurs (Nyhetsbrev #527)

Min nya bok

Ett hav av fjärilar – ett spektra av känslor

Topplistor

Topplista Maj 2025: Skönlitteratur

Topplista Maj 2025: Pocketböcker

Topplista Maj 2025: Facklitteratur

Nya böcker

Spänningsromanen “Champagnemorden” av Marina Englund, Caramel Förlag, ute nu!

Min nya bok: Från speedwaystjärna till inre stillhet – Norvy Brandin släpper bok om mental styrka och meditation.

Fler aktuella böcker >>

Pressreleaser

Saga Egmont släpper ljuddrama, bara hos Nextory: Pippi som du aldrig hört henne förut

Adlibris stärker sin organisation och ledningsgrupp med tre nya nyckelroller

Storytel rapporterar starkt inflöde av abonnenter under andra kvartalet 2025

Bokusgruppen: Delårsrapport januari–juni 2025

Stark tillväxt och nya rekord för BookBeat under första halvåret 2025

Senaste nyheterna

Victoria Olausson: Feelgood blir fantasy?

Ny skandalbok om prins Andrew och Epstein

Pippi Långstrump som ljuddrama exklusivt på Nextory

Jobb i bokbranschen

Evemangskalender

Bokmässor, författarkvällar, litteraturfestivaler och mycket mer. Boktugg samlar alla upp allt vi hittar. Har du tips? Skicka ett mejl till support@boktugg.se så lägger vi till det. Glöm inte skriva datum och skicka med en länk till evenemanget för att underlätta för den som vill veta mer.

Här hittar du vår aktuella (?) evenemangskalender.

Debutanter

Annika Larsson debuterar med fiktivt skönlitterärt krigsdrama i nutid

Fredrika Winell debuterar med boken Solsjöns hemlighet – den första delen i serien Vilse & Iver

Maria Akraka debuterar med romanen Nollställning.

Nyfiken på ljudböcker? Boktugg har gjort ett test av ljudbokstjänster: Jämför Storytel , Bookbeat, Nextory, Bokus Play och Audible. Välj rätt app och rätt abonnemang som passar dig.

SPONSORER

GULD

Natur & Kultur

SILVER

Scandbook
Whip Media
Förlagssystem logo
Ravenheart förlag

BASIC

Talamus förlag • Carrenho Publishing Consulting

Våra sponsorer ovan bidrar till att vi kan driva sajten och nyhetsbrevet Boktugg. Vill du som företag eller privatperson stötta oss kan du bli sponsor eller supporter. Dessutom är du förstås välkommen som prenumerant på något av våra premium-nyhetsbrev, exempelvis Analysbrevet.

Håll koll på vad som händer i bokbranschen med vårt nyhetsbrev.

Två gånger i veckan kommer vårt nyhetsbrev. Gör som över 9000 andra – prenumerera (utan kostnad). Osäker? Läs vårt senaste nyhetsbrev.

Ja, jag vill ha nyhetsbrevet utan kostnad

Om Boktugg

  • Om Boktugg
  • Annonsera
  • Boktuggs manifest
  • Manus
  • Kontakta oss
  • Om Boktugg
  • Annonsera
  • Boktuggs manifest
  • Manus
  • Kontakta oss

Nyhetsbreven

Analysbrevet
Veckans Boktugg

© Boktugg | Wapp Media