fbpx
Hoppa till innehållet
Prenumerera
Meny
  • Hitta bok
  • Nyhetsbrev
    • Senaste nyhetsbrevet
    • Nyhetsbrev – arkiv
    • Analysbrevet
    • Boktugg Spänning
  • Artiklar
    • Hitta artiklar
    • 100 senaste rubrikerna
    • Debutantporträtt
    • Min nya bok
    • Boktugg Inspiration – artiklar översikt
    • Fråga Boktugg
    • Boktips
    • Topplistor
    • Boksläpp – nya böcker
    • Söndagstuggare
    • Pressreleaser
  • Om Boktugg
    • Skicka in till Boktugg
    • Kontakt
    • Manifestet
    • Våra sponsorer
    • Bli sponsor
    • Stötta oss
    • Annonsera
  • Logga in
  • Mina prenumerationer
  • Mina beställningar (kvitton)
  • Inställningar
  • Boksök
  • Analys
  • Nyhetsbrev
  • Logga in
  • Boksök
  • Analys
  • Nyhetsbrev
  • Logga in
  • Hitta bok
  • Nyhetsbrev
    • Senaste nyhetsbrevet
    • Nyhetsbrev – arkiv
    • Analysbrevet
    • Boktugg Spänning
  • Artiklar
    • Hitta artiklar
    • 100 senaste rubrikerna
    • Debutantporträtt
    • Min nya bok
    • Boktugg Inspiration – artiklar översikt
    • Fråga Boktugg
    • Boktips
    • Topplistor
    • Boksläpp – nya böcker
    • Söndagstuggare
    • Pressreleaser
  • Om Boktugg
    • Skicka in till Boktugg
    • Kontakt
    • Manifestet
    • Våra sponsorer
    • Bli sponsor
    • Stötta oss
    • Annonsera
  • Logga in
  • Mina prenumerationer
  • Mina beställningar (kvitton)
  • Inställningar
Meny
  • Hitta bok
  • Nyhetsbrev
    • Senaste nyhetsbrevet
    • Nyhetsbrev – arkiv
    • Analysbrevet
    • Boktugg Spänning
  • Artiklar
    • Hitta artiklar
    • 100 senaste rubrikerna
    • Debutantporträtt
    • Min nya bok
    • Boktugg Inspiration – artiklar översikt
    • Fråga Boktugg
    • Boktips
    • Topplistor
    • Boksläpp – nya böcker
    • Söndagstuggare
    • Pressreleaser
  • Om Boktugg
    • Skicka in till Boktugg
    • Kontakt
    • Manifestet
    • Våra sponsorer
    • Bli sponsor
    • Stötta oss
    • Annonsera
  • Logga in
  • Mina prenumerationer
  • Mina beställningar (kvitton)
  • Inställningar
Prenumerera
Du är INLOGGAD. Aktiva prenumerationer:    Ingen. Du har en gratisprenumeration på nyhetsbrevet. Uppgradera till någon betalprenumeration!

SPONSORER

SPONSORER

Whip Media
Ravenheart förlag

Förlag missbrukar titelfält till reklamtexter i böckers metadata

  • BIC, Bokinfo, metadata
Det gäller att skriva in uppgifterna i rätt fält på Bokinfo. Än så länge har de inte fått samma problem som sina brittiska kollegor med säljtexter i undertitlar. Foto: Fotolia. Montage: Boktugg.
  • av Sölve Dahlgren
  • Publicerad 14 mars 2018

Brittiska BIC har stora problem med förlag som missbrukar metadata-fälten. Allt oftare dyker reklambudskap upp i titel och undertitel. För svenska kollegorna Bokinfo är problemet mindre.

Det är Publishing Perspectives som uppmärksammar problemet med förlag som försöker smyga in marknadsföring i databasen, på platser där säljtexter inte ska finnas. Förlag och andra leverantörer av metadata använder fälten för undertitel och i vissa fall även titel för att lägga in marknadsföringstexter genom fraser som “Sunday Times Best Seller” eller “The best thriller writer alive”.

Varför är då metadata viktigt? Jo, denna information används sedan av återförsäljare (både nätbokhandlare och fysiska bokhandlare) samt bibliotek som söker information om böcker.

Boktugg Medium - välj din egen prenumerationsavgift från 200 kr per år!
99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare? Stötta oss gärna genom att prenumerera.


Titelfältet ska vara rent och endast ange bokens titel, detsamma gäller undertitel. På den brittiska marknaden är det organisationen BIC (Book Industry Communication) som vaktar bokdatabasen.

– Den värdefulla marknadsföringstexten ska inkluderas i separata textfält avsedda för marknadsföring och alla mottagare av metadata, inklusive distributörer och återförsäljare, bör använda dessa fält på rätt sätt, skriver Karina Luke, direktör på BIC till Publishing Perspectives.

– Det har skett en signifikant ökning av detta (missbruk av undertitel- och titelfält) under de senaste tolv månaderna, trots ständig feedback från BIC-medlemmar runtom i bokbranschen. Det här skapar omfattande och tidskrävande arbete för att rätta till detta på olika ställen i leverantörskedjan.

BIC och dess medlemmar uppmanar nu alla förlag och andra att omedelbart sluta missbruka titelfälten i databasen.

Gratis i 45 dagar - prova Bookbeat

Den omedelbara frågan blir då: Hur ser det ut i Sverige? På Boktugg har vi inte lagt märke till att det skulle ske någon omfattande spridning av reklamtexter i titelfälten på Bokinfo.

– Det stämmer nog att ni inte har sett det. Det beror på att vi vid behov korrigerar titeln så att den motsvarar det som står på titelbladet i boken, vilket är korrekt standard, säger Christer Perslöv på Bokinfo.

– Vi har inte märkt av just det att förlagen önskar lägga till säljande texter i titelfältet, inte ännu i alla fall. Däremot kan det hända att de hör av sig och vill ha med annan information, till exempel bandtyp eller serie, i titelfältet. Vi försöker dock som Christer säger hålla oss till standarden när det gäller hur en titel definieras, så allt övrigt, utom det som står tryckt på titelbladet, ska enbart finnas i de fält som är avsedda för just den informationen, säger hans kollega Maria Börman.


LÄS ÄVEN: Letar du efter bästa appen för ljudböcker? Vi har testat alla.

När nätbokhandeln ökar blir också informationen om böckerna viktigare, att de är korrekt kategoriserade i ämne men också att titlar och författarnamn verkligen är korrekt stavade. Ett felstavat namn kan innebära att en titel inte dyker upp när någon söker på författarens namn.

Dessutom – många förlag använder slentrianmässigt baksidestexten och klistrar in denna i fältet för saga på Bokinfo istället för att ta tillfället i akt att skriva en riktigt bra presentations- och säljtext anpassad för dem som läser om boken på en skärm.

Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!

Tips från Bokinfo:

  • Var sak på sin plats – det som inte används av återförsäljarna nu kan komma att användas framöver och då är det viktigt att informationen finns i rätt fält.
  • Använd katalogtexten på ett effektivt sätt. Beskriv innehållet med bra sökord så att återförsäljarna ser vad boken handlar om.
  • Titeln är det som står tryckt på titelbladet. Det är bra med undertitlar som förtydligar men se då till att de också trycks på titelbladet.
  • Utnyttja möjligheten att lägga upp extramaterial: länkar till läsprov, mera information om författaren, etc.
Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

Ravenheart förlag

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

Relaterade nyheter

Bokinfo höjer avgiften för nya titlar 14 februari 2025

Bokinfo höjer priset för registrering av nya böcker

Småförlag diskrimineras av flera streamingtjänster – får betala mer

Min nya bok - författare berättar

E. M. Grönvall har släppt deckaren ‘Mörka intentioner’

‘Mörka intentioner’ är den andra fristående delen där vi får följa kommissarie Kurt Baumann och människorna i Gripsborg.

Matthias Oskarsson, en nyanställd chef vid den Tekniska högskolan,

Bortom evigheten, en filosofisk spänningsroman om Jorden, människan och livet

I den tidigare boken “Världen vill inte bli räddad” får man lära känna Artan Libohova och hans engagemang i att försöka förändra världen, boken avslutas med hans död.

Ett hav av fjärilar – ett spektra av känslor

“Ett hav av fjärilar” är en novellsamling som innehåller tio olika noveller. Berättelserna tar med sina läsare på en känslomässig berg- och dalbana. Boken vänder sig framför allt till unga kvinnor.

Ulrica Haraldsson skriver historisk fantasy för 9-12 år – nu kommer andra delen i serien.

I november 2024 släpptes första delen i ”Porten till Bagahus”, en fantasyserie för 9-12 år. Äventyren i serien är inspirerade av Kungälvs historia med Bohus fästning i händelsernas centrum.

Fler nyheter

Ordalaget fortsätter växa – ökade försäljning och vinst 2024

Eva Fretheim får Glasnyckeln 2025

Teresa och Andrea tar över efter Leffler på Bazar och Bouq

Michaela von Kügelgen om sitt genombrott och sillsalladen som blev ett författarliv

Tack till våra sponsorer

Förlagssystem logo

Våra sponsorer bidrar till att finansiera Boktugg så att vi kan ta med dig och andra bakom kulisserna i bokbranschen. 

Analysbrevet

Apple vs Spotify: Behövs återförsäljare av digitalt innehåll?

Second hand – en bokmarknad värd 400-700 Mkr

Brytpunkten – då lönar sig eget förlag för författaren

Utvalda nyheter

Michaela von Kügelgen om sitt genombrott och sillsalladen som blev ett författarliv

Storytel Reader gör comeback och styckförsäljning ska locka PRH

Frikort för förvärv i bokbranschen från Konkurrensverket

Klas Östergren är inte George R.R. Martin: När är en ny bok en nyhet?

Senaste nyheterna

Bokus instiftar priset Årets BookToker

Oregon skyddar skolbiblioteken med förbud mot förbud

Pressbyrån lanserar digital läshjälp för sommarlovet

Nilla Kjellsdotter i nordiskt flerboksavtal

Stipendieregn från Klockrosen

Nyhetsbrevet

🎂 Födelsedagens Boktugg 2025-06-17

💸 Tuffa tider (Nyhetsbrev #523)

Möt Åke Edwardson (Spänning #12)

Min nya bok

Anna-Lena Berg fortsätter serien om historisk svensk true crime med ”Vitt gift”

Topplistor

Topplista Maj 2025: Skönlitteratur

Topplista Maj 2025: Pocketböcker

Topplista Maj 2025: Facklitteratur

Nya böcker

Stefan Holm släpper nya boken ”Liudmila – I tigerns tecken”

Carina Blid med ny roman, Vem är kärring? Humor, satir och feelgood i en skön blandning

Fler aktuella böcker >>

Pressreleaser

Bokus instiftar priset Årets BookToker – hyllar kreatörer som sprider läsglädje på TikTok

Nilla Kjellsdotter till Bokförlaget Forum och Tammi Publishers – svensk-finsk storsatsning

Pressbyrån lanserar digital tjänst för att väcka barns läslust

Stiftelsen Klockrosen delar ut fem nya stipendier på vardera 100 000 kronor

Nya stipendiater inom kultur utsedda i Uppsala

Senaste nyheterna

Starkt gensvar på Ellerströms vädjan

Topplista Maj 2025: Skönlitteratur

Topplista Maj 2025: Pocketböcker

Jobb i bokbranschen

Evemangskalender

Bokmässor, författarkvällar, litteraturfestivaler och mycket mer. Boktugg samlar alla upp allt vi hittar. Har du tips? Skicka ett mejl till support@boktugg.se så lägger vi till det. Glöm inte skriva datum och skicka med en länk till evenemanget för att underlätta för den som vill veta mer.

Här hittar du vår aktuella (?) evenemangskalender.

Debutanter

Sofia Sköld debuterar med barnbok om väsen och magi

Marie Lindstedt Cronberg debuterar med barnboken “Vad åt vi då?”

Louise Michaelsson romandebuterar med Juvelmetoden, en svart arbetsplatskomedi

Nyfiken på ljudböcker? Boktugg har gjort ett test av ljudbokstjänster: Jämför Storytel , Bookbeat, Nextory, Bokus Play och Audible. Välj rätt app och rätt abonnemang som passar dig.

SPONSORER

GULD

Natur & Kultur

SILVER

Scandbook
Whip Media
Förlagssystem logo
Ravenheart förlag

BASIC

Talamus förlag • Carrenho Publishing Consulting

Våra sponsorer ovan bidrar till att vi kan driva sajten och nyhetsbrevet Boktugg. Vill du som företag eller privatperson stötta oss kan du bli sponsor eller supporter. Dessutom är du förstås välkommen som prenumerant på något av våra premium-nyhetsbrev, exempelvis Analysbrevet.

Håll koll på vad som händer i bokbranschen med vårt nyhetsbrev.

Två gånger i veckan kommer vårt nyhetsbrev. Gör som över 9000 andra – prenumerera (utan kostnad). Osäker? Läs vårt senaste nyhetsbrev.

Ja, jag vill ha nyhetsbrevet utan kostnad

Om Boktugg

  • Om Boktugg
  • Annonsera
  • Boktuggs manifest
  • Manus
  • Kontakta oss
  • Om Boktugg
  • Annonsera
  • Boktuggs manifest
  • Manus
  • Kontakta oss

Nyhetsbreven

Analysbrevet
Veckans Boktugg

© Boktugg | Wapp Media