ANNONS

Opal förlag startar nytt imprint – Vox – med fokus på unga

Anja Eriksson och Melina Nordstrand Foto: Vox

Opal förlag startar upp hösten med ett nytt imprint, Vox, som ska bli en kanal för att synliggöra ung litteratur.

Vox by Opals grundidé är att ge litteratur för ungdomar och unga vuxna en kanal för att hitta sin publik. Genom att kunna nischa och profilera sig hoppas upphovskvinnorna till Vox rädda ungdomslitteraturen från att drunkna i bruset av allt annat som pockar på ungas uppmärksamhet. Målgruppen unga vuxna har generellt sett alltid varit svår, menar Melina Nordstrand på Vox. Från att ha blivit servad med böcker från skola och vuxna ska man i den åldern helt plötsligt ha både pengar och viljan för att gå och köpa böckerna själv istället.

Den här artikeln är INTE låst.

Om du har möjlighet, hjälp oss gärna att hålla våra nyhetsartiklar olåsta utan betalvägg. Antingen köp en prenumeration på Boktugg INSIDER Basic eller Insider Business. Eller gör en engångsdonation via Swish eller kort.

25 kr 50 kr 75 kr 150 kr 500 kr Annat Swish

– Många säger att det är vågat att satsa på den här målgruppen, men jag tror att når vi bara den är det en grupp som kommer att konsumera böcker, säger Melina. Det finns så extremt mycket bra litteratur men den faller lätt i skymundan av allt annat. För två år sen gav vi på Opal ut Dags att inte freaka ut av Stephanie Tromly som är en jättebra bok. Det var bara det att vi aldrig lyckades nå ut med den. Nu kommer vi ge serien en andra chans, släppa bok nummer två på Vox och se om vi genom att spetsa marknadsföringen kan få den att komma fram.

Tillsammans med Anja Eriksson är Melina en av de två ansvariga på Voxredaktionen som nu möter utmaningen att fånga den unga publikens intresse. Genom att skippa annonsering via traditionella medier och istället gå för att möta de unga direkt, tänker Melina att marknadsföringen ska lyckas.

– Vi ska befinna oss där ungdomarna är, säger Melina. Bland unga vuxna finns det en grupp som redan läser mycket och som är aktiva i bokforum och på bokbloggar.. Det är den andra gruppen som är svårare att träffa men vi ska möta dem framför allt på internet och i sociala medier.

Den 7:e september är det releasefest för höstens fyra boksläpp. Då kommer allt jag inte sa av Yrsa Walldén, Papperssjälar av Emma Johansson, Det är för sent att vilja hoppa av av Stephanie Tromly och Layers av Ursula Poznanski ut på marknaden.

ANNONS

– Böckerna som kommer i höst representerar den blandning av svenskt och utländskt, debutanter och etablerade författare som vi strävar efter på Vox, säger Melina. Vi vill ha kvalitet och inte kvantitet. Eftersom vi är ett imprint har vi möjligheten att arbeta utan krav på att vi ska ge ut ett visst antal titlar. Redan på releasefesten satsar vi främst på att bjuda in de unga för att göra dem uppmärksamma på att vi drar igång.

De svenska originalen kommer redan i höst ges ut i tre olika format samtidigt; tryckt, e-bok och ljudbok. De utländska avvaktar Vox med i väntan på rätt avtal men i framtiden är målet att alla böcker direkt ska komma i samtliga format.

– Anledningen är att vi tror att på dagens bokmarknad konkurrerar inte de olika formaten mot varandra utan snarare hjälper varandra då synligheten ökar, säger Melina. Set blir en sorts marknadsföring. Och många föredrar idag att både lyssna och läsa, om vartannat.


❤ Gillade du den här artikeln? Vi hoppas det.
Kanske fick du lite kunskap eller tips eller bara ett gott skratt… I så fall har vi lyckats. Som du märkte slapp du betalvägg, eftersom vi vill välkomna nya läsare och göra det enkelt för trogna boktuggare. Om du gillar det vi gör och har möjlighet tar vi gärna emot ditt bidrag. En slant som tack för en bra artikel eller en Insider-prenumeration för dig som är författare eller jobbar i branschen. Stötta den hårdast arbetande lilla redaktionen i landet.
Antingen köp en prenumeration på Boktugg INSIDER Basic eller Insider Business. Eller gör en engångsdonation via Swish eller kort.
25 kr 50 kr 75 kr 150 kr 500 kr Annat Swish

Om du har bråttom:

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email
Dela på print
Sarah Perfekt

Sarah Perfekt

Sarah Perfekt är frilansande fotograf sedan 2010 men är också verksam som skribent. Hon har sin bas på den skånska landsbygden.

sarah@boktugg.se

Amerikanska författaren Terry Goodkind är död

Terry Goodkind är mest känd för sin fantasyserie Sanningens svärd (Sword of Truth) vars första elva delar översattes till svenska (uppdelade i totalt 25 delar) av B Wahlströms och Damm förlag under 90- och 00-talen. Serien har sålt i över 25 miljoner exemplar världen över och blivit översatt till fler än 20 språk. Den låg också till grund för tv-serien Legend of the Seeker som sändes 2008–2010.
Goodkind hade dyslexi och började skriva först som 45-åring. Han debuterade år 1994 med Wizard’s first rule (Sökaren och Trollkarlens första regel i den svenska översättningen).

Läs hela artikeln »