Gud, pengar och moral i affärslivets gryning

Gud, pengar och moral i affärslivets gryning
Författare
Förlag Historiska Media
GenreHistoria och arkeologi
FormatInbunden
SpråkSvenska
Antal sidor219
Vikt496 gr
Utgiven2002-01-01
SABKv-i.3
ISBN 9789189442610
Köp på AdlibrisKöp på BokusKöp på BookOutletSök på Bokbörsen
Att det var lättare för en kamel att gå genom ett nålsöga än för en rik man att komma in i Guds rike fick medeltidens kristna höra till leda, liksom att kärleken till pengar var roten till all ondska. Mången köpman begrundade dessa ord med ängslan. Avsåg de honom? Var han rik nog i Guds ögon för att utestängas från himmelriket? Eller riktades orden till ohederliga människor som vunnit sin rikedom på orättfärdiga vägar?

Gud, pengar och moral belyser en epokgörande omvandling av affärslivet. På 1200-talet inledde de italienska köpmännen en kommersiell expansion som lade grunden till våra dagars företagskultur. Trots hotet om att komma till helvetet startades företag och banker, nya marknader öppnades och pengar satsades i riskfyllda projekt. Samtidigt diskuterades fenomen som företagsledning, marknadsföring, personalrekrytering och kapitalplacering. I brev och dagböcker möter vi här föregångarna till vår tids entreprenörer.