Linking Instruction and Student Achievement - Professional Learning Observations of Teaching (LISA-PLOT): Huvudrapport

Linking Instruction and Student Achievement - Professional Learning Observations of Teaching (LISA-PLOT): Huvudrapport
Författare
Förlag Karlstads universitet
GenrePedagogik
FormatKartonnage
SpråkSvenska
Antal sidor82
Vikt300 gr
Utgiven2022-11-14
SABEa
ISBN 9789178673186
Linking Instruction and Student Achievement – Professional Learning Observations of Teaching (LISA-PLOT) är en tvåårig praktikutvecklande forskningsstudie inom ramen för den nationella försöksverksamheten med praktikutvecklande forskning, Utbildning, Lärande, Forskning (ULF). I studien undersöks dels om användning av kollegial observation och återkoppling utifrån forskningsbaserade kriterier kan bidra till utveckling av svensklärares läsundervisning, dels om samarbetet inom en regional ämnesdidaktisk nätverksmodell, bestående av forskare, lärare, utvecklingspedagoger (lärledare) och rektorer, kan bilda en långsiktigt hållbar infrastruktur för samarbete om fortsatt praktikutvecklande forskning och professionsutveckling. I studien kombineras därför professionsutveckling och praktikutvecklande forskning med utgångspunkt i ett avtalat samarbete mellan Karlstads universitet, Regionalt Utvecklingscentrum i Värmland, Eda kommun, Karlskoga kommun, Karlstads kommun och Kils kommun.