Samtala om högläsning och berättande i förskolan : filosoferande samtal med förskolebarn

Samtala om högläsning och berättande i förskolan : filosoferande samtal med förskolebarn
Författare
Förlag Gothia Kompetens AB
GenrePedagogik
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor184
Vikt308 gr
Utgiven2023-01-10
SABEab.01
ISBN 9789177413363

<strong>En l&auml;ttillg&auml;nglig bok om h&ouml;gl&auml;sning, ber&auml;ttande och samtal i f&ouml;rskolans barngrupper.</strong>

Den h&auml;r boken fokuserar p&aring; samtalet om det l&auml;sta och ber&auml;ttade. Den redog&ouml;r p&aring; ett enkelt s&auml;tt f&ouml;r teorier och forskning om s&aring;v&auml;l h&ouml;gl&auml;sning och ber&auml;ttande som samtal i f&ouml;rskolans barngrupper.

F&ouml;r att h&ouml;gl&auml;sning och ber&auml;ttande ska fr&auml;mja den spr&aring;kutvecklande undervisningen i f&ouml;rskolan kr&auml;vs en medveten strategi. Barnen beh&ouml;ver f&aring; samtala om och f&ouml;rst&aring; inneh&aring;llet i h&ouml;gl&auml;sningen och ber&auml;ttelserna. Ett samtal som l&auml;ggs upp p&aring; r&auml;tt s&auml;tt kan st&auml;rka barns spr&aring;kliga och kommunikativa f&ouml;rm&aring;gor, f&ouml;rm&aring;gan till sj&auml;lvinsikt samt en positiv l&auml;randeidentitet.

F&ouml;rfattaren beskriver metoder som dialogisk h&ouml;gl&auml;sning, sokratiska samtal, Filosofi med barn och Filozoo, liksom kreativa estetiska metoder. Dessutom lyfter f&ouml;rfattaren fram hur pedagogen kan planera f&ouml;r progression genom att arbeta tematiskt och projektinriktat.

Boken kan anv&auml;ndas som underlag i kollegialt l&auml;rande. Varje kapitel avslutas med diskussionsfr&aring;gor, f&ouml;rslag p&aring; f&ouml;rdjupning och ett praktiskt avsnitt med uppgifter att genomf&ouml;ra i arbetslaget eller p&aring; egen hand.&nbsp;

F&ouml;rfattaren Ann S. Pihlgren &auml;r fil.dr och forskningsledare vid Ignite Research Institute. Hon har tidigare arbetat som l&auml;rare, rektor, f&ouml;rvaltningschef, kvalitetsutvecklare, universitetslektor, skolpolitiker, studierektor och ansvarig f&ouml;r fritidsl&auml;rarutbildningen vid Stockholms universitet. Barns t&auml;nkande, spr&aring;k och samspel &auml;r hennes huvudsakliga forskningsintressen.