Kollegialt lärande i skolan

Kollegialt lärande i skolan
Författare
Förlag Gothia Kompetens AB
GenrePedagogik
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor192
Vikt300 gr
Utgiven2022-11-23
SABEabe
ISBN 9789177413257

<strong>Kollegialt l&auml;rande &ndash; ett kraftfullt verktyg f&ouml;r effektiv undervisning.</strong>

Kollegialt och kollektivt l&auml;rande &auml;r idag en erk&auml;nd och viktig framg&aring;ngsfaktor f&ouml;r att bedriva effektiv undervisning. S&aring; har det inte alltid varit. I den h&auml;r boken f&aring;r du svar p&aring;: hur och varf&ouml;r det kollegiala l&auml;randet har v&auml;xt fram, vilket motst&aring;nd det har m&ouml;tt och framf&ouml;rallt hur du kan anv&auml;nda det som ett kraftfullt verktyg.

Ett lyckat kollegialt l&auml;rande utg&aring;r fr&aring;n de fr&aring;gor och utmaningar som l&auml;rare st&auml;lls inf&ouml;r i sin yrkesvardag. Genom utmanande och bra samtal kring varf&ouml;r och p&aring; vilka grunder vi g&ouml;r som vi g&ouml;r f&aring;r vi kunskap om hur vi kan skapa b&auml;ttre f&ouml;ruts&auml;ttningar f&ouml;r elevernas l&auml;rande. P&aring; samma g&aring;ng utvecklar vi yrkeskompetens och arbetsgl&auml;dje inom kollegiet. <em>Kollegialt l&auml;rande i skolan</em> inneh&aring;ller konkreta metoder och verktyg f&ouml;r detta.

Boken ger f&ouml;rst en &ouml;vergripande bild kring kollegialt l&auml;rande och dess framv&auml;xt &ouml;ver tid och i vilken l&auml;rtradition kollegialt l&auml;rande h&ouml;r hemma i.

D&auml;refter ger boken l&auml;saren en f&ouml;rdjupad f&ouml;rst&aring;else&nbsp;kring f&ouml;rv&auml;ntningar vi s&auml;tter p&aring; varandra och vikten av att starta i sin egen nuvarande f&ouml;rst&aring;else kring det &auml;mne eller omr&aring;de man kollektivt och kollegialt ska f&ouml;rdjupa sig i. H&auml;r presenteras ett konkret verktyg, f&ouml;rest&auml;llningskarta, som &auml;r en intervjumetod f&ouml;r att inventera de f&ouml;rest&auml;llningar man initialt har kring det omr&aring;de som det ska f&ouml;rdjupas kring.

Vidare tar boken upp organisatoriska f&ouml;ruts&auml;ttningar f&ouml;r att gynna ett kollegialt l&auml;rande. H&auml;r presenteras begrepp som arbetsorganisation och utvecklingsorganisation och vikten f&ouml;r dess samspel. Hur man kan arbeta f&ouml;r att f&aring; med alla p&aring; t&aring;get. Synen p&aring; tid, vikten av samh&ouml;righet och en gemensam l&auml;randa f&ouml;r konstruktiva och utmanande samtal f&ouml;r ett kollegialt och kollektivt l&auml;rande tas upp. Kapitlet avslutas med att visa m&ouml;tens olika syfte, uppl&auml;gg och logiker. &nbsp;

F&ouml;rfattaren Per Fagerstr&ouml;m visar &auml;ven p&aring; hur man konkret genom kollektiv f&ouml;rest&auml;llningskarta kan g&aring; till v&auml;ga f&ouml;r att ta fram en gemensam utvecklingsfr&aring;ga, l&auml;rfr&aring;ga, som &auml;r kopplad till vardagsverksamheten.&nbsp;

I bokens avslutande del presenteras metoder och verktyg samlade i form av &ouml;versikter, reflektionsunderlag och lathundar.
Boken <em>Kollegialt l&auml;rande i skolan</em> v&auml;nder sig till blivande och yrkesverksamma l&auml;rare och skolledare. Inte minst de pedagoger som har uppdrag att leda det gemensamma l&auml;randet kommer att hitta praktiskt st&ouml;d f&ouml;r att utveckla l&auml;rledarkompetensen och skapa engagemang i sin grupp.

F&ouml;rfattaren Per Fagerstr&ouml;m &auml;r l&auml;rare och skolutvecklare. Per &auml;r verksam i G&ouml;teborg p&aring; den kommunala uppdragsenheten Center f&ouml;r skolutveckling. Han g&ouml;r ocks&aring; insatser inom Skolverkets satsning Samverkan b&auml;sta skola genom Karlstads universitet. Per anlitas ofta av skolor och enheter f&ouml;r att konkret visa p&aring; hur de kan utveckla det kollegiala l&auml;randet. &nbsp;