Lateral Marknadsföring: Nya sätt att finna omvälvande idéer
Serie | Affärer och Marknadsföring |
---|---|
Författare | |
Medverkande | |
Förlag | Optimal Förlag |
Format | Inbunden |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 200 |
Vikt | 502 gr |
Utgiven | 2003-12-31 |
ISBN | 9789172411104 |
Philip Kotler, modern marknadsförings "grå eminens", har i denna bok slagit sig ihop med Fernando Trias de Bes och beskriver en förnyelse av marknadsföring i dessa tider med knivskarp konkurrens. Boken är delvis en manual och delvis en brainstorming-guide.
Lateral marknadsföring är ett nytt sätt att tänka i en stenhård och mycket segmenterad marknad där kunderna blir mer och mer immuna mot annonsernas budskap. Lateral marknadsföring kompletterar traditionell marknadsföring genom att hitta alternativa vägar för att utveckla produkter, hitta nya kundgrupper för existerande produkter och kunna använda produkterna på ett helt annat sätt än tidigare.
Ett exempel är att istället för att komma med en ny typ av blöja så skapar man en blöja för äldre barn. Ett annat exempel är tabletterna som inte längre bara kan bota huvudvärk och sätta ner febern, utan nu även kan förebygga hjärtattacker.