Morakniv sedan 1891 : från begrepp till varumärke

Morakniv sedan 1891 : från begrepp till varumärke
Författare
Förlag Mora of Sweden
GenreKulturhistoria och allmän humaniora
FormatDanskt band
SpråkSvenska
Antal sidor158
Vikt318 gr
Utgiven2011-12-21
SABMx
ISBN 9789163391088
Köp på AdlibrisKöp på BokusKöp på BookOutletSök på Bokbörsen
Med den här boken vill vi dokumentera utvecklingen av Morakniv inom ramen för Mora of Sweden och den resa som gjorts från begrepp till varumärke sedan 1891. Svenska företag har under många år skapat väl erkända varumärken med produkter av hög kvalitet vilka rönt framgångar både i Sverige och internationellt. Med anor från 1600-talet har knivar tillverkade i Mora och Östnors by satts i händerna på människor världen över. Knivarna har blivit en av våra allra mest kända Sverigesymboler. Under årens lopp har den utvecklats från ett i folkmun vanligt begrepp, till ett i dag etablerat varumärke på en internationell marknad. Mycket kan berättas om kniven. De allra flesta har sin egen historia och sina egna minnen av kniven. Ett gediget arbete har lagts ner på att dokumentera utvecklingen och de många muntliga historierna som förts vidare i generationer. Några av dem har vi tecknat ner i denna bok. Vi hoppas att det bjuder in till en bildande, underhållande och inspirerande läsning! Många personer har följaktligen varit involverade i att ta fram denna bok. De har generöst och rikligt delat med av sina kunskaper. Vi riktar självfallet ett stort tack till dem, utan deras bidrag skulle inte den här boken varit möjlig att göra. Det största tacket går till alla knivmakare som under alla dessa år klarat av att föra traditionen vidare till nästa generation och att utveckla Morakniv in i framtiden.