Barns och ungas läsning - efter den första läsinlärningen

Barns och ungas läsning - efter den första läsinlärningen
Författare
Förlag Gleerups Utbildning AB
GenrePedagogik
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor160
Vikt200 gr
Utgiven2026-01-01
SABEvk
ISBN 9789151116570

<span ><span ><span ><span ><span ><span >Att kunna l&auml;sa &auml;r en f&auml;rdighet och en f&ouml;rm&aring;ga som kr&auml;vs f&ouml;r att kunna leva och verka i dagens och morgondagens samh&auml;lle. Att l&auml;ra barn och unga att l&auml;sa &auml;r d&auml;rf&ouml;r ett av skolans viktigaste uppdrag. En god l&auml;sf&ouml;rm&aring;ga inneb&auml;r att kunna l&auml;sa, f&ouml;rst&aring; och kritiskt granska olika typer av texter, och f&ouml;r att utveckla denna f&ouml;rm&aring;ga beh&ouml;ver l&auml;raren hj&auml;lpa eleverna att er&ouml;vra olika typer av l&auml;sstrategier.</span></span></span></span></span></span>

<span ><span ><span ><span ><span ><span >I den h&auml;r boken diskuteras hur l&auml;rare kan hj&auml;lpa barn och unga att utveckla en god l&auml;sf&ouml;rm&aring;ga efter den f&ouml;rsta l&auml;sinl&auml;rningen. F&ouml;r att synligg&ouml;ra de m&ouml;jligheter och utmaningar som finns n&auml;r det g&auml;ller barns och ungas l&auml;sning tas avstamp i forskning och i boken presenteras olika modeller och teorier f&ouml;r l&auml;sning och l&auml;sundervisning. I bokens mer undervisningsn&auml;ra kapitel ges rika exempel p&aring; hur l&auml;rare kan planera och undervisa utifr&aring;n aspekterna f&ouml;re, under och efter l&auml;sning.&nbsp; Exemplen handlar om sk&ouml;nlitter&auml;r l&auml;sning, l&auml;sning av faktatexter och l&auml;sning av digitala multimodala texter och &auml;r f&ouml;rankrade i olika &auml;mnen och &aring;rskurser.</span></span></span></span></span></span>

<span ><span ><span ><span ><span ><span >Barns och ungas l&auml;sning &ndash; efter den f&ouml;rsta l&auml;sinl&auml;rningen</span></span></span></span></span></span><span ><span ><span ><span ><span ><span > v&auml;nder sig till blivande och verksamma l&auml;rare som m&ouml;ter elever fr&aring;n &aring;rskurs 4 upp till gymnasiet och vuxenutbildning. Bokens reflektionsfr&aring;gor g&ouml;r att den fungerar utm&auml;rkt att arbeta med tillsammans med kollegor.</span></span></span></span></span></span>

<span ><span ><span ><span ><span ><span >Jenny Edvardsson, leg. l&auml;rare i svenska, historia och sfi med m&aring;ng&aring;rig erfarenhet av undervisning, &auml;r verksam som adjunkt i utbildningsvetenskap och doktorand i pedagogiskt arbete vid H&ouml;gskolan Kristianstad.</span></span></span></span></span></span>