Geografididaktik , 2 uppl : för lärare 4-9

Geografididaktik , 2 uppl : för lärare 4-9
Medverkande
Förlag Gleerups Utbildning AB
GenrePedagogik
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor264
Vikt300 gr
Utgiven2024-08-01
SABEabn
ISBN 9789151110769

Att undervisa i geografi är viktigare än någonsin. Högaktuella frågor som rör hur människan och naturprocesser påverkar och förändrar platser och landskap lägger grunden för ämnet. Geografiämnet bidrar till elevers förståelse av planeten jorden och de processer som påverkar människans levnadsvillkor. Ämnet förklarar frågor, fenomen och processer som rör klimatförändringar, naturresurser, global konsumtion och produktion och varför människor bor på vissa platser. 
 

Bokens andra upplaga har anpassats till Lgr22, vilket inneburit att flertalet kapitel skrivits om. I bearbetningen har fler praktiska exempel bifogats, hämtade från aktuell didaktisk forskning och från erfarenheter av undervisningsutveckling tillsammans med lärare. Exemplen är anpassade till olika stadier. Ny geografididaktisk forskning har tillförts och nya författare har bidragit med uppdateringar, bland annat kring ämneskunskaper och bedömning med konkreta exempel på hur provfrågor kan skapas och bedömas för att förbereda eleverna inför de nationella proven i åk 9.  Ett nytt kapitel med inspirerande sätt att använda fiktiva kartor i geografiundervisningen har också tillkommit. 
 

<strong>Geografididaktik f&ouml;r l&auml;rare 4&ndash;9</strong> belyser skolgeografins tv&auml;rvetenskapliga och integrerade karakt&auml;r som f&ouml;renar natur- och kulturgeografi med rumsliga perspektiv. Boken f&ouml;rmedlar en vetenskaplig grund f&ouml;r de centrala fr&aring;gor som ing&aring;r i &auml;mnet. Vad geografisk kunskap &auml;r och vad det bidrar med till elevers f&ouml;rst&aring;else av v&auml;rlden diskuteras liksom hur elever kan utveckla kunskaperna genom undervisning. Bokens didaktiska anslag bidrar med geografididaktiska utg&aring;ngspunkter, modeller och begrepp som l&auml;rare kan anv&auml;nda f&ouml;r att utforma och genomf&ouml;ra undervisning. Teori varvas med konkreta undervisningstips och uppl&auml;gg f&ouml;r l&auml;ngre och kortare moment. Skol&auml;mnets historia, geografiskt t&auml;nkande, bed&ouml;mning, geografisk analys, f&auml;ltstudier, kartografi, GIS, sambandsf&ouml;rst&aring;else, f&ouml;rst&aring;else f&ouml;r naturprocesser och hur elever kan l&auml;ra sig hantera l&aring;nga tidsperspektiv &auml;r n&aring;got av inneh&aring;llet.&nbsp;
&nbsp;

<strong>Geografididaktik f&ouml;r l&auml;rare 4&ndash;9</strong> riktar sig fr&auml;mst till l&auml;rarstudenter och verksamma l&auml;rare i grundskolan, men &auml;ven l&auml;rare som undervisar i gymnasieskolan har beh&aring;llning av bokens geografididaktiska forskning, modeller, tips och f&ouml;rslag.&nbsp;

Bokens redakt&ouml;rer &auml;r Lotta Dessen Jankell, doktor i &auml;mnesdidaktik med inriktning mot geografi, Stockholms universitet, l&auml;rarutbildare och l&auml;rare i geografi, samt David &Ouml;rbring doktor i geografididaktik och lektor vid Malm&ouml; Universitet. &Ouml;vriga f&ouml;rfattare har l&aring;ng erfarenhet av l&auml;rarutbildning och forskning inom geografididaktik och geografiundervisning.&nbsp;