90-talister - som medborgare, medarbetare och konsumenter

90-talister - som medborgare, medarbetare och konsumenter
Författare
Förlag Studentlitteratur AB
GenreSamhälle, politik och debatt
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor217
Vikt0
Utgiven2016-05-11
ISBN 9789144113227
Köp på AdlibrisKöp på BokusKöp på BookOutletSök på Bokbörsen
Finns det något som är så centralt i våra tankemönster som generationsbeteende och generationsskillnader? Hur ofta skyller vi inte andras och egna misstag på för hög eller för låg ålder? Individer är för unga eller för gamla för att bli tagna på allvar, för att vara politiker eller för att tycka till på föreningsmötet eller i sociala medier. Alltifrån hur man klär sig och hur man pratar till hur man ser på arbete och karriär förklaras med hur gammal man är.

Stämmer stereotyperna med verkligheten? I den här boken lär vi känna 90-talister som medborgare, medarbetare och konsumenter. Boken bygger på flera svenska och internationella studier och ger en rik beskrivning av den grupp människor som är födda under 1990-talet och den uppväxtmiljö som har format dem, men också jämförelser med Generation Y, Generation X och Baby Boomers. Författaren tar upp såväl större samhällsfrågor – såsom ökade klyftor, modernitetens upplösning och konsumtionssamhället – som mer konkreta frågor om hur man kan förstå och samarbeta med 90-talister.