Perspektivtagande i skola och högre utbildning - Innebörder och konsekvenser för professionalitet, undervisning och lärande

Perspektivtagande i skola och högre utbildning - Innebörder och konsekvenser för professionalitet, undervisning och lärande
Författare
Förlag Studentlitteratur AB
GenrePedagogik
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor233
Vikt350 gr
Utgiven2025-07-02
ISBN 9789144070728
När man som lärare utgår från ett perspektiv framför ett annat, har man en tydlig utgångspunkt för att undervisa och argumentera för sitt pedagogiska handlande. På så sätt kan man underbygga vad man gör och varför man går till väga på ett sätt framför ett annat i undervisningen, och goda möjligheter för elevers lärande kan skapas. Det ger också förutsättningar för lärare att förklara sina ståndpunkter och diskutera med kollegor, skolledare, elever och deras föräldrar.

Vad innebär det då att utgå från ett vetenskapligt perspektiv i ord och handling? I boken används genomgående två exempel på perspektiv: phonics och whole language, som rör läs- och skrivlärande. Med hjälp av dem exemplifieras resonemangen om perspektivtagande. Här beskrivs relationer mellan perspektivet i egenskap av premiss och de val man gör av överväganden, argument samt agerande i undervisningen. Begrepp som kvalitativt skilda perspektiv, sanning och giltighetsanspråk, inflytande och dominans samt evidens belyses i diskussionen.

Boken vänder sig främst till lärarstudenter på grund- och ämneslärarprogrammen samt till verksamma lärare.