
Marknadsrätten : en introduktion

| Författare | |
|---|---|
| Förlag | Norstedts Juridik |
| Genre | Juridik |
| Format | Häftad |
| Språk | Svenska |
| Antal sidor | 145 |
| Vikt | 245 gr |
| Utgiven | 2023-04-19 |
| SAB | Oeaae-c |
| ISBN | 9789139028475 |
<em>Marknadsrätten. En introduktion </em>är en grundläggande lärobok med särskild tonvikt på den svenska marknadsrättens kärnområden – konkurrens- och marknadsföringslagstiftningen. Boken tar också upp annan marknadsrelaterad lagstiftning liksom systemen för näringslivets självreglering på marknaden. Gällande svensk rätt sätts in i ett såväl historiskt som vidare europeiskt och internationellt marknadsperspektiv.
Denna nionde upplaga har framför allt reviderats och uppdaterats med avseende på de förändringar som har skett i den marknadsföringsrättsliga lagstiftningen med anledning av EU-direktivet 2019/2161 om bättre upprätthållande och moderninseringmodernisering av unionens konsumentskyddsregler – det så kallade Omnibusdirektivet. Det bör också uppmärksammas att en ny konsumentköplag (2022:260) trädde i kraft den 1 maj 2022. Boken har därtill uppdaterats med anledning av senare domstolspraxis och rättsutvecklingen i övrigt.
Boken är i första hand tänkt att användas som kurslitteratur inom jurist- och civilekonomutbildning, men vänder sig även till advokater, bolagsjurister och alla som arbetar med konsumenträtt, reklam och marknadsföring.























