Alla i mål : Skolutveckling på evidensbaserad grund

Alla i mål : Skolutveckling på evidensbaserad grund
Författare
Förlag Natur & Kultur Läromedel
GenrePedagogik
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor240
Vikt300 gr
Utgiven2014-06-12
ISBN 9789127138438
Köp på AdlibrisKöp på BokusKöp på BookOutletSök på Bokbörsen

I&nbsp;boken <em>Alla i mål </em>beskriver författaren Per Kornhall hur man kan&nbsp;arbeta framgångsrikt med skolutveckling på evidensbaserad grund. Budskapet i boken är att det går att skapa en skola där alla elever når målen och&nbsp;de tips och råd som ges lutar sig mot gedigen evidens och beprövad erfarenhet.&nbsp;<em> </em>


Det går att skapa en skola där alla elever når målen. De krav som ställs på läroplaner, i kurs- och ämnesplaner, är möjliga att uppfylla för så gott som alla. Men om man ska nå dit krävs det att alla som är inblandade i skolans verksamhet ställer upp och hjälper till. En skola förändras genom att de som ar­betar med skolan förändrar den tillsammans och genom att undervisningen förändras i varje klassrum.I boken beskrivs flera verkliga fall där skolutveckling har lett till en positiv förändring.&nbsp;Kornhall lyfter frågan om vad som verk­ligen motiverar elever och lärare att sträva mot bättre resultat.


<em>Alla i mål - Skolutveckling på evidensbaserad grund</em>&nbsp;är en handbok som innehåller konkreta checklistor för skolutveckling på alla nivåer, från huvud­mannanivå till skolledning och ända ner till undervi­sande lärare. Per Kornhall har en rik erfarenhet av det svenska skolsystemet både som lärare, undervisningsråd vid Skolverket och som kommunal skolstrateg. Han&nbsp;är ständigt aktuell i skoldebatten och har på annat förlag gett ut boken <em>Barnexperimentet. Svensk skola i fritt fall.</em>


Läs Per Kornhalls debattartikel på DN Debatt där han diskuterar resursfördelningen i den svenska skolan. I debattartikeln "Jag, en visselblåsare" berättar han om vad som hände med skolutvecklingsprojektet i en av Stockholms kommuner. I en debattartikel i Aftonbladet menar Per Kornhall och Bo Jansson, Lärarnas Riksförbund, att den svenska skolan inte följer lagen.

Hans bok är en utmärkt och lättläst introduktion i skolutveckling och kan fungera som en mycket bra startmotor för de huvudmän och skolor som vill utveckla sitt arbete.

<em>Sten Svensson, Pedagogiska Magasinet nr 1 2015</em>