Du visar för nĂ€rvarande đŸ«Ž Att ge vs att be (Nyhetsbrev #528)
Att fÄ in sin bok hos alla fysiska ÄterförsÀljare Àr en dröm för mÄnga förlag och författare. Men det finns krav att uppfylla för att ens vara aktuell. Foto: iStock.

đŸ«Ž Att ge vs att be (Nyhetsbrev #528)

Gillar du Boktugg?
📌 VĂ„ra nyhetsbrev Ă€r gratis tack vare sponsorer och lĂ€sare. Bli en del av Boktugg Inspiration – vĂ€lj ditt eget pris frĂ„n 200 kr/Ă„r eller swisha hĂ€r. Tack för ditt stöd!

📚

ATT GE OCH BE. Den lilla handsymbolen i början av Ă€mnesraden pĂ„ det hĂ€r mejlet kan ha flera betydelser. Enligt Emojipedia: Kan anvĂ€ndas för att representera handlingen att lyfta, erbjuda, krĂ€va eller kalla pĂ„ nĂ„gon. En lĂ€mplig symbol för Ă€mnet i den hĂ€r krönikan. Bland engelsksprĂ„kiga kreatörer talas det ofta om balansen mellan “give and ask”, pĂ„ svenska ungefĂ€r att ge och att be.

Det handlar om content, eller pÄ svenska innehÄll. I alla dess former. Kreatörer Àr ett brett begrepp som innefattar skribenter, illustratörer, fotografer, filmare, skÄdespelare, musiker och mÄnga andra. Ofta Àr det dessutom personer som har en expertis inom ett helt annat omrÄde och förmedlar kunskaper genom text eller video.

En del kreatörer drivs endast av passionen, det Àr en hobby och de blir glada av att kunna glÀdja andra. Pengar fÄr de pÄ andra sÀtt, exempelvis ett helt vanligt jobb. Ofta nÄr de dock en punkt dÀr de mÄste vÀlja mellan att lÀgga ner sitt skapande eller att hitta ett sÀtt att tjÀna pengar pÄ det. Men om inte planen var att tjÀna pengar frÄn första början blir det ofta svÄrt att göra det i efterhand. Visst, har du en miljon följare sÄ löser det sig. Men vad hÀnder om du bara har ett par tusen?

Alla sneglar pÄ New York Times

Grovt rĂ€knat sĂ„ finns det tvĂ„ sĂ€tt att tjĂ€na pengar: att marknadsföra andras produkter/tjĂ€nster eller sĂ€lja dina egna produkter/tjĂ€nster. Youtubers kan tjĂ€na pengar pĂ„ annonser, eller marknadsföra egna varor. Generellt Ă€r det bĂ€ttre marginal och volym pĂ„ egna produkter – men det gĂ€ller att erbjudandet matchar mĂ„lgruppen.

Journalister och mediasajter Àr kreatörer som befinner sig i denna rÀvsax. De största mediehusen har dragit slutsatsen att prenumerationer Àr lösningen. New York Times Àr ett av de mest framgÄngsrika exemplen. Andra kvartalet adderade de 230 000 digitala prenumeranter och har nu totalt 11,9 miljoner abonnenter.

Papperstidningen dÄ? Den har 580 000 prenumeranter i Q2-2025, jÀmfört med samma kvartal 2024 har 50 000 prenumeranter sagt upp sin papperstidning.

För NY Times kommer 70 % av intÀkterna frÄn prenumerationer och 20 % frÄn annonser, resten affiliate och övrigt. Hemma i Sverige hoppas Bonniers (DN, Expressen och 50 lokala nyhetssajter) och Schibsted (Aftonbladet, SvD, Omni, Podme) bygga en liknande position med digitala mediepaket som ska kompensera för en stÀndigt krympande pappersupplaga.

The Athletic (startade 2016) utmanade de traditionella medierna genom att bygga upp en bevakning av proffslag i en rad idrotter i flera lÀnder. De fick 1,2 miljoner abonnenter men fortsatte brÀnna pengar och sÄldes 2022 till New York Times för 550 miljoner dollar. Nu ingÄr den istÀllet i NY Times-prenumerationen.

SÄ hur kan nischmedier som Boktugg och enskilda kreatörer klara sig i konkurrensen? Ett svar Àr att nischa sig och vara sÄ smal att publiken rÀknas i tusental istÀllet för miljoner. DÄ Àr det inte lönsamt att paketera en sajt i ett större sammanhang. Men du mÄste ÀndÄ konkurrera med stora redaktioner som bevakar Àmnet sporadiskt.

Det andra Àr den personliga kontakten. Att hitta Àkta fans som Àlskar det du gör och Àr beredda att betala extra för det du gör. I musikbranschen innebÀr detta konsertbiljetter för över tusen kronor. För vissa författare kan det innebÀra förelÀsningar, workshops eller kurser för tusentals kronor. För andra Àr det kanske en lÀderinbunden samlarutgÄva med lite merchandise i ett paket för tusentals kronor.

Men för en blogg eller nyhetssajt? DÄ Àr det kanske ett Analysbrev 1-2 gÄnger i mÄnaden för tusentals kronor per Är. Eller att hitta tusentals lÀsare som tycker att det Àr vÀrt en krona om dagen, eller Ätminstone 50 öre. Och dÄ Àr vi tillbaka till vad amerikanska innehÄllsskapare pratar om.

En del vill att allt ska vara gratis

You have to give every day to have the right to ask once a month. De publicerar innehÄll dag efter dag för att motivera att nÄgon gÄng i mÄnaden faktiskt be sina lÀsare/lyssnare/tittare att köpa nÄgot. Eller bara stötta ekonomiskt.

Men det Ă€r inte riskfritt. Varje gĂ„ng du gör det sĂ„ Ă€r det en liten andel som tycker att du Ă€r girig och klickar “unsubscribe” pĂ„ ditt nyhetsbrev eller avföljer dig pĂ„ Instagram. Om du har en bra balans mellan att ge och be Ă€r det kanske bara 0,1 procent, i vĂ€rsta fall mer. Samtidigt mĂ„ste kreatörerna vĂ„ga göra det eftersom i stort sett ingen kan leva pĂ„ annonsintĂ€kter idag.

Du behöver större direkta intÀkter i form av stödmedlemmar, prenumeranter eller fans som köper produkter. För dig som Àr författare eller jobbar i branschen sÄ skrev jag i Analysbrevet om en variant dÀr superfans betalar för att lÀsa följetonger. Men det Àr inte en lösning som fungerar för alla.

Alla författare kan inte heller skapa och ge bort innehĂ„ll i sociala medier för att marknadsföra sina betalda produkter (böckerna) dĂ€r marginalen Ă€r sĂ„ lĂ„g. Det Ă€r en anledning till att författarskapet för den absoluta majoriteten författare Ă€r en hobby eller sidoverksamhet – och kommer att förbli det. DĂ€r drömmen lever vidare om en dag skriva en bĂ€stsĂ€ljare, Ă€ven om det hĂ€nder med en bok pĂ„ tiotusen.

Min tur att be

I veckan Àgnade jag Ätskilliga timmar Ät att flytta över texter som legat pÄ vÄr gamla Insider-sajt, bland annat dussintals texter med tips och rÄd kring skrivande under vinjetten Skrivtugg. Jag blev glad att se hur mycket anvÀndbart det fanns dÀr, publicerade mellan 2018 och 2022.

Nu borde hela den hĂ€r krönikan ha lett fram till den punkt dĂ€r jag fĂ„r be dig om nĂ„got. Kanske har den gett dig nĂ„gra insikter eller sĂ„ har du lĂ€st nĂ„gra andra artiklar pĂ„ sajten de senaste veckorna som gör att du kĂ€nner att “Inspirationen Boktugg ger mig Ă€r absolut vĂ€rt 1 krona om dagen!”. Och om du inte redan spenderar det pĂ„ nĂ„gon av vĂ„ra prenumerationer sĂ„ har du lĂ€nken hĂ€r:

Vad du fÄr som betalande prenumerant? Alla dessa artiklar. Plus att du stöttar oss rent allmÀnt.

“Men om jag tycker Boktugg Ă€r vĂ€rt 2 kr/dag eller bara 75 öre?” Inga problem. Ändra beloppet du betalar för prenumerationen. Ärligt talat – vilka andra mediesajter erbjuder den flexibiliteten? Hur mycket vĂ€ljer vĂ„ra lĂ€sare i genomsnitt? Just nu 224 kr/Ă„r eftersom vi haft lite kampanjer dĂ€r man kunnat vĂ€lja 100 kr första Ă„ret som utgĂ„ngspris.

För övrigt Àr det fortfarande semi-semester pÄ redaktionen vilket innebÀr att vi ger er lite fÀrre artiklar jÀmfört med under vÄren och hösten. För att vi ocksÄ behöver vara lediga och hinna lÀsa böcker, bada i havet och rensa köksavlopp. Och kanske skriva pÄ en bok.

Ha en underbar helg!

/Sölve & vÀnnerna pÄ Boktugg

PS. Jobbar du i bokbranschen?
FĂ„ koll pĂ„ bĂ„de dagens marknad och framtidens trender med Boktugg Analys – för bokproffs. LĂ€s mer hĂ€r.

EN ARTIKEL

FrĂ„n sjuksköterska till historisk deckarförfattare – Set Mattsson har gjort en ovanlig resa.

* sponsrade presentationer

UPPSNAPPAT

🚅 PÅSPÅRET. Den 25 september avgĂ„r BoktĂ„get frĂ„n Stockholm – “en inspirerande resa i litteraturens tecken till Göteborg och Ă„rets bokmĂ€ssa! Exklusiva författarmöten med Christoffer Carlsson, flerfaldigt prisbelönad för sina spĂ€nningsromaner, Elin Cullhed, Augustprisvinnare som slĂ€pper sin nya bok i samband med resan och mĂ€ssan, samt Jonas Eklöf, Vi LĂ€sers initierade chefredaktör”, skriver VR SnabbtĂ„g pĂ„ sin hemsida. Signering och goodiebag utlovas pĂ„ vĂ€g till Ă„rets bokfest.

📈 BOKSLUT. Bookmark förlag hade ett starkt 2025 och ökade försĂ€ljningen till 76,5 (68,0) Mkr samtidigt som rörelseresultatet ökade till 6,9 (4,7) Mkr, enligt nyligen inlĂ€mnade bokslutet. DĂ€rmed kan Ă€garna unna sig en utdelning pĂ„ 2,45 Mkr. Bookmark klĂ€ttrade samtidigt ett par placeringar till (i skrivande stund) 16:e plats pĂ„ Boktuggs topplista över Sveriges 50+ största förlag.

📉 BOKSLUT. Bokusgruppen förvĂ€rvade BTJ Sverige för 70 Mkr i december 2024. BTJ ökade omsĂ€ttningen till 103 (100) Mkr under 2024 men redovisar samtidigt en förlust pĂ„ -8,9 (8,9) Mkr. En resultatförsĂ€mring med nĂ€stan 18 Mkr. Under Ă„ret gjordes omfattande investeringar i IT-miljön. De nyare satsningarna Viddla (videostreaming) sĂ„ldes och Författarsök lades ner. Dessutom avvecklades BTJ förlag och BTJ ljudböcker. Personalkostnaderna ökade under 2024 till 51,5 (40) Mkr varav en del Ă€r omstruktureringskostnader som ska ge minskade personalkostnader under 2025. “Totalt genererades 5353 nya oberoende recensioner och vĂ€rdeomdömen av vĂ„ra 700 lektörer”, skriver BTJ.

📩 NYFÖRVÄRV. Adlibris stĂ€rker nu sin organisation med tre nya nyckelroller i ledningsgruppen, ett strategiskt steg för fortsatt utveckling och tillvĂ€xt: Maria Norinder, Chief Product and Offering, Anton Hellström, Chief Supply Chain Manager och Karin RĂ„denman, AffĂ€rsomrĂ„deschef B2G/B2B (distribution och kringtjĂ€nster till offentlig sektor och företag). “Genom rekryteringen av Anton fĂ„r vi in en nyckelkompetens som innebĂ€r att vi kan optimera samtliga delar av supply chain och pĂ„ sĂ„ sĂ€tt dra nytta av alla de fördelar som det innebĂ€r med en högautomatiserad logistik”, sĂ€ger Ola Toresten, tf. vd, Adlibris i ett pressmeddelande.

FLER RUBRIKER

VÅRA SPONSORER

Ett stort tack till alla företag och organisationer som stöttar Boktugg ekonomiskt och dĂ€rmed gör det möjligt för oss att driva den hĂ€r sajten och skicka ut detta nyhetsbrev.  

Vi vill alltid bli bÀttre, vad tyckte du om det hÀr nyhetsbrevet?

Tack för att du lĂ€ste …


 Ă€nda hit. Är du redan betalande prenumerant kan du hoppa över nedan: 

Boktugg Inspiration – stödprenumeration som Ă€ven ger tillgĂ„ng till de artiklar vi vĂ€ljer att kategorisera som premium förutom Analysbrevet.

Boktugg Analys – dĂ€r gĂ„r vi pĂ„ djupet kring strategi, trender och fenomen. Analysbrevet 1-2 ggr/mĂ„nad ingĂ„r och givetvis samtliga premiumartiklar pĂ„ sajten.


Du fÄr detta nyhetsbrev för att du nÄgon gÄng anmÀlt dig som prenumerant via sajten. Boktugg anvÀnder Memberful och Mailchimp för att administrera vÄra prenumeranter.

Om du inte lĂ€ngre vill ha nĂ„got av Boktuggs nyhetsbrev blir vi sĂ„klart ledsna – men du kan sjĂ€lvklart avsluta alla utskick frĂ„n Boktugg hĂ€r.

Avs: Boktugg AB, Box 1018, 251 10 Helsingborg.

Kontakt: support@boktugg.se