Gillar du Boktugg?
đ VĂ„ra nyhetsbrev Ă€r gratis tack vare sponsorer och lĂ€sare. Bli en del av Boktugg Inspiration â vĂ€lj ditt eget pris frĂ„n 200 kr/Ă„r eller swisha hĂ€r. Tack för ditt stöd!
Fler eller fÀrre nyhetsbrev? Uppdatera din profil och vÀlj nyhetsbrev hÀr.
đ
KORTSOMMAR. Sommaren Ă€r kort, sĂ€gs det. Plötsligt Ă€r det augusti och jag kan framför allt kĂ€nna â Ă€r juli redan slut? För ovanlighetens skull har jag unnat mig att vara ledig en del, inte ens öppnat datorn vissa dagar.
Den senaste veckan har jag tillbringat fem heldagar med att signera böcker och möta lĂ€sare pĂ„ en utomhusturnering i innebandy. Det Ă€r min serie InnebandyPiraterna som fortsĂ€tter sĂ€lja och hitta nya lĂ€sare. Förundrade förĂ€ldrar till barn berĂ€ttar att de inte hört talas om böckerna, trots att den första delen kom redan 2009. Kanske inte sĂ„ konstigt â deras barn var bebisar nĂ€r den femte boken kom ut 2015.
Utmaningen för alla författare Àr att nÄ ut och hitta sina lÀsare. Det Àr inte heller alltid glasklart vem som Àr din lÀsare. Det finns egentligen tvÄ olika skolor nÀr det gÀller böcker:
1. Hitta en mÄlgrupp och skriv en bok för dem.
2. Skriv en bok och hitta mÄlgruppen för den.
BÄda metoderna har faktiskt sina för- och nackdelar. En fackbok kan gÀrna utgÄ frÄn metod 1 genom att identifiera ett problem eller ett intresse som en bok kan vara svaret pÄ. DÄ kan du till och med prata med mÄlgruppen.
Ăven en skönlitterĂ€r bok skulle kunna utgĂ„ ifrĂ„n en mĂ„lgrupp och sedan skriva för dem. Just nu Ă€r det mĂ„nga författare som sneglar mot spĂ€nningslitteratur i allmĂ€nhet och deckare i synnerhet. För att det Ă€r en stor genre med mĂ„nga lĂ€sare.
Men om inte författaren sjÀlv Àlskar genren och verkligen vill skriva en spÀnningsroman sÄ kommer det förmodligen att mÀrkas. Resultatet kommer inte att bli lika bra som om författaren skriver det hen vill skriva.
DÀrför behöver de flesta skönlitterÀra böcker anvÀnda metod 2. Vilket sÀllan Àr enkelt eftersom en persons intressen eller yrke inte avslöjar vilken typ av romaner denne vill lÀsa. Oavsett vilken Älder vi talar om. En ingenjör skulle kunna tÀnkas ha science fiction-preferenser, men kan lika gÀrna föredra romance.
Inte ens mĂ„lgruppen innebandyspelare Ă€r homogen. Ăven om man gillar att spela innebandy kanske man hellre vill lĂ€sa om trollkarlar eller zombies.
Om tvÄ veckor Àr det skolstart pÄ mÄnga hÄll. En ny generation lÀr sig lÀsa och ska de kommande Ären utforska det litterÀra utbudet. För mÄnga av dem kommer intressen att vara nyckeln till att vÀcka lÀslusten. Intressen som kan vara innebandy, musik, Minecraft, hundar eller dinosaurier. Det gÀller att det finns en eller flera bra böcker som matchar det och kanske en vuxen som kan hjÀlpa till att hitta rÀtt bok.
Ibland kan svaret vara en fackbok (dÀr unga lÀsare kan överraska genom att lÀsa böcker skrivna för vuxna), ibland letar man bara efter en riktigt tramsig bok som fÄr en att skratta. Som nÄgon av alla dagboksinspirerade serier med gott om teckningar.
I veckan har Storytel levererat en stark rapport, men trots det fÄtt se aktien rasa eftersom analytiker oroar sig för effekten av Spotifys ljudbokssatsning. Samtidigt kommer beskedet att en anrik bokhandel frÄn 1856 gÄtt i konkurs. BÄde streamingtjÀnster och bokhandlare har stor betydelse för hur lÀsare (och numera lyssnare) hittar sin nÀsta bok.
En viktig frÄga framöver blir hur smÄ bokhandlare pÄ smÄ orter ska kunna överleva i framtiden. NÄgot som krÀver nytÀnkande pÄ samma sÀtt som nÀr Jonas Tellander insÄg att framtiden för ljudboken inte var en pappersask med tretton CD-skivor utan en app i mobilen. Vad Àr framtiden för den fysiska boken och vilka affÀrsmöjligheter finns för den fysiska bokhandeln?
Ha en skön helg!
/Sölve & vÀnnerna pÄ Boktugg
PS. Jobbar du i bokbranschen?
FĂ„ koll pĂ„ bĂ„de dagens marknad och framtidens trender med Boktugg Analys â för bokproffs. LĂ€s mer hĂ€r.
EN ARTIKEL
* sponsrade presentationer
UPPSNAPPAT
đ§ LJUDBOKSREKLAM. Spotify slĂ€ppte den 28 juli flera nya reklamfilmer för att marknadsföra ljudböcker, skriver Adweek. I filmerna marknadsförs heta titlar som Stephen Kings Never Flinch med budskapet âStephen King just dropped a 14-hour bangerâ. Spotify introducerade nyligen Audiobooks+ som ger ytterligare 15 timmar i mĂ„naden (priset varierar i olika lĂ€nder, priset i UK Ă€r 9 pund) som dessutom kan fördelas pĂ„ familjemedlemmar. Spotify förvĂ€ntas lansera ljudböcker i Sverige till hösten.
…
RAPPORT. Storytel nĂ€rmar sig miljarden i omsĂ€ttning per kvartal. Under andra kvartalet landade man pĂ„ 958 (925) Mkr jĂ€mfört med samma period förra Ă„ret. Samtidigt som rörelseresultatet pĂ„ EBIT-nivĂ„n ökade till 82 (47) Mkr. Vinsten per aktie blev 0,55 kr. âVi har levererat ett starkt finansiellt resultat, drivet av ett högt inflöde av abonnenter, en stark EBITDA-tillvĂ€xt och kassaflöde, vilket ger oss en unik möjlighet att investera vĂ„rt överskott i framtida tillvĂ€xt, sĂ€ger Bodil Eriksson Torp, VD Storytel Group, i ett pressmeddelande.
đŹ BOKFOKUS. Bokklubbar i betydelsen bokcirklar Ă€r hetare Ă€n nĂ„gonsin om man ska tro ett reportage pĂ„ EFN, signerat Björn Werner. Att vara medlem i en seriös bokklubb, alltsĂ„ en dĂ€r fokus ligger pĂ„ att prata om boken man lĂ€st, har fĂ„tt högre status de senaste 10-15 Ă„ren inom nĂ€ringslivet. Vanligtvis Ă€r bokklubbarna antingen helt kvinnliga eller manliga, nĂ„got som medlemmar tror bidrar till att kunna prata mer öppet om kĂ€nslor. Men mĂ„nga menar att bildning vĂ€ger tyngre Ă€n nĂ€tverkande som syfte.
â SEXTREND. Trots att yngre generationer efterfrĂ„gar mindre sex pĂ„ skĂ€rm, gĂ„r boklĂ€sandet i motsatt riktning. Alt fler lĂ€sare vill ha mer explicita romaner. Genren âromantasyâ, lyft av TikTok och storsĂ€ljare som Sarah J. Maas, dominerar listorna. Samtidigt tĂ€njer litterĂ€ra författare grĂ€nserna för hur sex kan skildras i samtidsromanen, skriver The Guardian och lyfter som exempel Sally Rooney, Miranda July och Van der Wouden.
đïž LĂSRESOR. Varför betala dyra pengar för att resa bort och göra det du kan göra hemma gratis – lĂ€sa böcker? Svaret: Reading Retreats, “lĂ€sretreater”, handlar om möjligheten att möta författare i en lugnare miljö Ă€n stressiga bokmĂ€ssor, samtidigt som de uppmuntrar deltagarna att sakta ner och tillĂ„ta sig att vara improduktiva. “De bygger genuina gemenskaper kring gemensamma intressen snarare Ă€n genom pĂ„tvingade gruppaktiviteter. De passar ensamresenĂ€rer som söker kontakt utan att binda sig”, skriver författaren JD Barker i i Rolling Stone. Han menar att det Ă€r en möjlighet för bĂ„de förlag och författare.
FLER RUBRIKER
VĂ RA SPONSORER
Ett stort tack till alla företag och organisationer som stöttar Boktugg ekonomiskt och dÀrmed gör det möjligt för oss att driva den hÀr sajten och skicka ut detta nyhetsbrev.
Vi vill alltid bli bÀttre, vad tyckte du om det hÀr nyhetsbrevet?
⊠Ànda hit. Ăr du redan betalande prenumerant kan du hoppa över nedan:
Boktugg Inspiration – stödprenumeration som Ă€ven ger tillgĂ„ng till de artiklar vi vĂ€ljer att kategorisera som premium förutom Analysbrevet.
Boktugg Analys – dĂ€r gĂ„r vi pĂ„ djupet kring strategi, trender och fenomen. Analysbrevet 1-2 ggr/mĂ„nad ingĂ„r och givetvis samtliga premiumartiklar pĂ„ sajten.
Du fÄr detta nyhetsbrev för att du nÄgon gÄng anmÀlt dig som prenumerant via sajten. Boktugg anvÀnder Memberful och Mailchimp för att administrera vÄra prenumeranter.
Om du inte lĂ€ngre vill ha nĂ„got av Boktuggs nyhetsbrev blir vi sĂ„klart ledsna – men du kan sjĂ€lvklart avsluta alla utskick frĂ„n Boktugg hĂ€r.
Avs: Boktugg AB, Box 1018, 251 10 Helsingborg.