Paris passion

Paris passion
Författare
Medverkande
Förlag Ordberoende Förlag
GenreSvenska berättare
FormatInbunden
SpråkSvenska
Antal sidor292
Vikt460 gr
Utgiven2017-11-06
SABHc
ISBN 9789187595530
Köp på AdlibrisKöp på BokusKöp på BookOutletSök på Bokbörsen

Det är en tid av politisk hetta i slutet av sextiotalet. Lena och David reser till Paris för att leva på ett nytt sätt, fria och starka i sitt skrivande. Tillsammans ska de erövra världen, som Jean-Paul Sartre och Simone de Beauvoir.
Livet som frilansande journalist i Paris fylls av möten och intervjuer med omtalade författare, studenter och politiker. Men tillvaron blir också hårdare än Lena trott och relationen med David påverkas av deras olika syn på fri kärlek.
I det nyligen befriade Algeriet hoppas de två komma nära varandra igen. Men ett passionerat möte med en svarta panterledare och ett brutalt överfall gör att Lena ifrågasätter allt. Vilken väg ska hon välja för att hitta hem?
EVA SWEDENMARK levde i slutet av sextiotalet i Paris och arbetade som frilansjournalist. Sedan mitten av nittiotalet har hon publicerat ett fyrtiotal böcker. På Ordberoende förlag har de uppmärksammade romanerna om de fyras gäng utkommit: Om ni inte börjar leva gör jag slut och Se upp med vad du önskar.
Paris Passion är inspirerad av hennes eget liv. Mötena med personer som Jími Hendrix, Gisèle Halimi, Olof Palme, Eldridge Cleaver, resorna ut i världen. Romanen skildrar liv, politik och passion i Stockholm, Paris och Alger under den turbulenta tiden i slutet av sextiotalet.
RECENSIONER:

<span >"En tidsresa med många bottnar. Extra intressant i och med metoo-rörelsen." <span >Lotta Olsson, DN</u></u>

"Paris passion är ett mästerverk, ett tidsdokument fullt av intressanta händelser. Plus insikter i en ung kvinna och frilansares liv i slutet av sextiotalet." David Ericsson, författare

<span >"Trådarna i konflikterna vävs skickligt samman i denna utvecklingsresa. Inget skrivs på näsan. Jag har lätt för att följa och sympatisera med Evas strävan, samtidigt som jag kan se hur hon ömsint också talar om sådant vi alla vill dölja i våra första kärleksrelationer. Den ena kanske drömmer om trohet och en familj medan den andra ville ha fria förhållanden. Många, både män och kvinnor, blev sårade och lurade sig själva i sökandet efter nya sätt att leva. Romanen är skriven med ett enkelt språk som blir absolut rätt. Upplevelserna får en tyngd som känns sann. Kanske tänker "marknaden" och vi att detta är kvinnolitteratur. Jag tänker att det är sådant som män bör läsa. Vi behöver alla veta hur vägen till jämlikhet mellan könen är fyllda med dolda hinder. <a class="profileLink" data-hovercard="/ajax/hovercard/user.php?id=581844007&extragetparams=%7B%22fref%22%3A%22mentions%22%7D" data-hovercard-prefer-more-content-show="1" href="https://www.facebook.com/eva.swedenmark?fref=mentions" >Eva Swedenmark</a><span > ger en spännande och komplicerad insikt om sådant. Det är inte utan att jag ler åt saker som träffar så rätt när hennes romanfigur agerar. Det gäller både kvinnan och mannen!<span ><span >" Reidar Jönsson, Författare, dramatiker, regissör.</u></u></u></u>

<span >Flykt till Paris på 60-talet! Fantastiskt bra! "Älskar denna bok! Läs den! Den handlar om Lena och David som flyr Sverige och flyttar till Paris. Det är 1969 och året efter den stora studentrevolten, och Paris glöder. De är båda journalister och har hamnat i en relationssvacka. Paris kanske kan rädda dem? Fint och ömsesidigt skrivet, men med en passion för 60-talets klass-och kvinnofrågor. Lättläst och fängslande!" Linnea, Akademibokhandeln, Lidingö Centrum</u>

<span ><span >"Plyschkläder, madrasser på golven och drömmen om sammanhållning hade sin baksida i direktörshets och misstänksamma blickar på kostymklädda.
Eva Swedenmark har själv intervjuat Jimi Hendrix och guidat Olof Palme genom Paris. Det känns förstås stort bara att veta det. I boken passerar både de och andra verkliga personer, som Papillon, mannen som satt fängslad på Djävulsön, och Svarta Panter-ledaren Eldridge Cleaver. Fast Eva Swedenmark hävdar att hon själv aldrig slutat drömma om att allt åter ska bli möjligt aktar hon sig för att romantisera epoken. Plyschkläder, madrasser på golven och drömmen om sammanhållning hade sin baksida i direktörshets och misstänksamma blickar på kostymklädda. Gemenskapen blev också exkluderande - mot dem som inte anammade idealen.</u></u>

<figure class="m_5389457538278890471inline-image-wrapper m_5389457538278890471padding-bottom-medium" ><div class="m_5389457538278890471byline-caption"><div class="m_5389457538278890471byline"></div></div></figure><p class="m_5389457538278890471body" >"Lena och pojkvännen David är barn av sin tid. De ser sig som pionjärer, de ger konventioner på båten; de reser på vinst och förlust och hoppas kunna dra in pengar eftersom. Deras liv är ett experiment. De tar för sig sexuellt, de är vittnen när demonstrationer urartar i slagsmål och polisen tillgriper tårgas. Ibland lever de på gränsen till hunger, andra gånger bjuder de flott.

<p class="m_5389457538278890471body" >De möter människor som är goda och andra som utnyttjar dem. Och de är förstås ganska naiva. Inte minst Lena upptäcker att hon, som lärt sig jämställdhet, av många män ändå ses som en snärta och ständigt sexualiseras. Om man inte tas på allvar av andra är man chanslös, hur självsäker och medveten man själv än är. Lena blir klar över att hennes frihet är teori; den går inte på djupet. Kanske har vi i vår tid glömt hur stor frihetsepokens dubbelmoral var.
<strong >Boken <span >väcker säkert många minnen hos dem som själva var med, och hos dem som känner Paris. Och vad kan ge mer energi åt en ung generation än vetskapen att världen snabbt blir bättre och att man själv är en del av det? Men det är inte heller lätt att ha för mycket att ifrågasätta. Därför blir epoken, sedd genom författarens minnen och fantasi, en storslagen tid att se tillbaka på med glädje och att lära sig något av. Men inte att försöka upprepa, "skriver Sundsvalls tidning</u>

<div></div>

<strong ><strong >&nbsp;

<strong ><strong ><strong ><strong ><strong ><strong >"Fantastisk, fängslande och vackert skriven säger Jennie Steifeldt om Paris Passion och ger den 5 av 5. "
"Alla borde läsa Paris Passion av Eva Swedenmark, nyss utkommen på Ordberoende förlag. Den får mig att tänka tillbaka på min egen tid i Paris, lite nostalgiskt, trots att jag såklart aldrig själv var där i slutet av 60-talet, post 68. Bitarna från Alger känns högaktuella, tycker fortfarande att man pratar alldeles för lite om postkolonialismen. Men det kommer så smått, med författare som Kamel Daoud, och nu Eva! Kvinnans roll skildras också väldigt bra - även det ett glödhett tema. En historisk och politisk bok och samtidigt en härlig romanupplevelse! Nu ska vi bara se till att den exporteras till Frankrike." Lisa Gummesson
"Lena får kämpa för att bli sedd som yrkeskvinna i en manlig värld. Den politiskt turbulenta tidsandan och kvinnors frigörelsekamp skildras på ett initierat sätt.
Äkta miljöer, som legendariska restaurangen La Coupole, utgör kuliss för spännande möten, rödvin och politiska diskussioner. På några sidor fladdrar kändisar förbi, som exempelvis Olof Palme.
Boken är skriven på elegant vardagsprosa som håller ett bra tempo. Paris passion handlar om att våga uppfylla sina drömmar, oavsett de svårigheter man möter på vägen, " skriver BTJ i sin recension.

<strong ><strong ><strong ><strong ><strong ><strong ><strong ><strong ><strong >"Jag tyckte riktigt mycket om Eva Swedenmarks berättelse. Den fick mig både ledsen, förbannad och hoppfull under läsningen och var en väldigt stor positiv överraskning!" Vargnatts bokhylla

<strong ><strong ><strong ><strong ><strong ><strong ><strong ><strong ><strong ><strong ><strong >"Det är ett läsvärt stycke samtidshistoria i spännande romanform med bra iakttagelser och skickliga detaljer. När Lena och David packar sin stora gemensamma koffert inför resan tar Davids eleganta kläder mer plats än hennes. Hon antyder att det kanske är lite obalans i packningen; David påpekar att hennes skrivmaskin ju tar upp halva väskan. Skrivmaskinen som hon ska skriva rent artiklarna på, både sina och hans.
Pigga Ordberoende förlag har givit ut. Michael Ceken har gjort det fina omslaget och handkolorerat fotot, som Christophe Laurentin har tagit, " skriver Karin Englund