Browns rekviem

Browns rekviem
Författare
Medverkande
Förlag Modernista
GenreDeckare, thrillers och spänning
FormatDanskt band
SpråkSvenska
Antal sidor284
Vikt390 gr
Utgiven2011-10-05
SABHce
ISBN 9789186629298
Köp på AdlibrisKöp på BokusKöp på BookOutletSök på Bokbörsen
Browns rekviem är den världsberyktade amerikanen James Ellroys debutroman. Redan här strålar hans berättargeni som en nattsvart diamant. Fritz Brown är en före detta polis vid Los Angeles-polisen med motsägelsefull karisma - och ett inte alldeles fläckfritt förflutet. Hans faiblesse för klassisk musik går inte riktigt ihop med den brutalitet han kunnat demonstrera i tjänsten. Hans tillvaro som en inte direkt överanlitad privatspanare förändras drastiskt tack vare en rasistisk psykopat som spenderar konstigt stora pengasummor på en golfcaddie och som gått fri från några rätt ohyggliga mordanklagelser. Brown ser plötsligt en möjlighet att rentvå sitt namn, en biljett tillbaka till den moraliska världen. Men han måste i så fall först till en plats där lögn föder lögn; där torpeder länkas till korrupta poliser; där den enes död leder till den andres. Ett Los Angeles som med en nästan alltför stor trovärdighet framstår som helvetet på jorden. JAMES ELLROY föddes 1948. När han var tio år gammal blev hans mamma brutalt mördad, ett mord som aldrig uppklarats, och som haft en avgörande betydelse för Ellroys liv och författarskap. Han debuterade med Browns rekviem [1981], och har sedan dess skrivit en lång rad historiska romaner som revolutionerat kriminalromangenren. Några av hans böcker har blivit storfilmer i Hollywood, såsom L.A. konfidentiellt från 1990 och Den svarta dahlian från 1987. »Ellroy är det verkliga originalet.« JONATHAN KELLERMAN, författare till Blodsband, Kliniken m.fl. »Vår bästa deckarförfattare... Ellroy har skrivit en rad litterärt högklassiga, lika spännande som ärliga böcker, vars sidor sprakar av manisk energi... Ingen sedan Chandler har så effektfullt lyckats frambesvärja den mörka sidan av L.A... Hans karaktärer drivs av en ärlighet och en övertygelse som bitvis är fasaväckande, men aldrig slår över i förakt.« AUSTIN CHRONICLE