
Interaktionsmönster, social anpassning och emotioner i förskolan - en mikrosociologisk studie av interaktion mellan förskollärare och barn i målorienterade aktiviter

| Serie | Gothenburg Studies in Educational Sciences |
|---|---|
| Författare | |
| Förlag | Acta Universitatis Gothoburgensis |
| Genre | Pedagogik |
| Format | Häftad |
| Språk | Svenska |
| Antal sidor | 148 |
| Vikt | 485 gr |
| Utgiven | 2023-02-03 |
| SAB | Emia.02 |
| ISBN | 9789179631192 |
Det övergripande syftet i denna avhandling är att, med stöd av interaktionsteorier och ett mikrosociologiskt perspektiv, bidra med kunskap om hur interaktionsmönster, social anpassning och emotioner framträder i interaktionen mellan förskollärare och barn i målorienterade dokumentationsaktiviteter på förskolan.
Samtidigt som interaktion och relationsskapande processer framhålls som grundläggande i utbildningssammanhang, förs internationellt såväl som nationellt diskussioner gällande tidiga utbildningsinsatser och skolförberedande åtgärder. Således placeras min forskning i en samtida förskola där förskollärare och barn förväntas interagera på sätt som utvecklar relationer samtidigt som praktiken skall anpassas till de allt ökade akademiska förväntningarna.
Genom empiriska exempel i tre delstudier, visas sårbarhet i interaktionen mellan förskollärare och barn och därmed också det oförutsägbara i målorienterade sammanhang. Studiernas resultat åskådliggör att ickeverbal interaktion – emotionsuttryck – har en betydande funktion i interaktion, social anpassning och för sociala band. Resultaten diskuteras bland annat utifrån de frågor som väcks gällande balansgången mellan att bedriva målorienterad utbildning och att följa barns intressen i förskolan.
























