Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan : en praktisk guide i att organisera, leda och genomföra arbetet

Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan : en praktisk guide i att organisera, leda och genomföra arbetet
Författare
Förlag Gothia Kompetens AB
GenrePedagogik
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor160
Vikt340 gr
Utgiven2025-07-01
SABEm.01
ISBN 9789177415176

<strong>Att vi ska arbeta med systematiskt kvalitetsarbete vet alla i f&ouml;rskolan. Men hur g&ouml;r man egentligen f&ouml;r att engagera alla medarbetare, f&aring; till en systematik i arbetet och &aring;stadkomma utveckling och l&auml;rande hos barnen?</strong>

<em>Systematiskt kvalitetsarbete i f&ouml;rskolan</em> &auml;r en oumb&auml;rlig guide till kvalitetsutveckling i praktiken. Med utg&aring;ngspunkt i styrkedjans alla niv&aring;er visar denna handfasta guide hur systematiskt kvalitetsarbete kan bli en integrerad del av f&ouml;rskolans vardag. Den beskriver konkret vad som beh&ouml;ver g&ouml;ras, f&ouml;rklarar varf&ouml;r och ger praktiska verktyg f&ouml;r att st&auml;rka l&auml;randekultur, kollegial reflektion och pedagogisk utveckling i hela organisationen &ndash; fr&aring;n arbetslag till huvudman.

Boken kan anv&auml;ndas av nyb&ouml;rjaren som beh&ouml;ver detaljerad v&auml;gledning s&aring;v&auml;l som av den initierade som &ouml;nskar inspiration f&ouml;r att v&auml;ssa n&aring;gon liten del av sitt arbete, samt alla d&auml;remellan. Guiden syftar till att f&ouml;rskolor och huvudm&auml;n ska f&aring; till ett arbete d&auml;r varje f&ouml;rskoll&auml;rare och all &ouml;vrig personal hittar sin egen f&ouml;rst&aring;else och drivkraft i arbetet &ndash; s&aring; att varje barn f&aring;r f&ouml;ruts&auml;ttningar att l&auml;ra och utvecklas.

Boken &auml;r utm&auml;rkt som kurslitteratur.

Gunilla Briselius har l&aring;ng erfarenhet av strategiskt och operativt utvecklings- och f&ouml;rb&auml;ttringsarbete p&aring; ledningsniv&aring; inom kommunal verksamhet, framf&ouml;r allt inom skola. I samarbete med pedagoger, skolledare och skolhuvudman i Malm&ouml; stad har hon utvecklat struktur, process, kultur och kompetens f&ouml;r l&aring;ngsiktigt och h&aring;llbart systematiskt kvalitetsarbete. Gunilla arbetar i dag p&aring; Specialpedagogiska skolmyndigheten d&auml;r hennes arbetsuppgifter best&aring;r av att ha kvalitetsdialoger med huvudm&auml;n inom f&ouml;rskola och skola. Hon har en bakgrund som projektledare, processledare och socionom.

Malin Ullman har m&aring;ng&aring;rig erfarenhet av strategiskt och operativt utvecklings- och f&ouml;rb&auml;ttringsarbete inom &Ouml;stersj&ouml;samverkan samt regional och kommunal verksamhet. Tillsammans med bland annat pedagoger, skolledare och skolhuvudman i Malm&ouml; stad har hon utvecklat struktur, process, kultur och kompetens f&ouml;r l&aring;ngsiktigt och h&aring;llbart systematiskt kvalitetsarbete. I dag arbetar Malin med verksamhetsutveckling p&aring; regional niv&aring;. Hon har en bakgrund som politisk magister, journalist och projektledare.

Formgivare omslag: Richard Persson, RPform.

Omslagsillustration: Fredrik Svensson.

<strong>Sagt om boken</strong>
&rdquo;F&ouml;r den som vill f&aring; ett systematiskt kvalitetsarbete att fungera i praktiken &auml;r detta en bok att l&auml;sa och inte minst regelbundet &aring;terv&auml;nda till i olika skeden.&rdquo;
/Jan H&aring;kansson, professor i pedagogiskt arbete vid H&ouml;gskolan Dalarna

&quot;Det &auml;r en l&auml;ttillg&auml;nglig och v&auml;lstrukturerad beskrivning av hur det systematiska kvalitetsarbetet b&ouml;r se ut och en god hj&auml;lp till de som vill skapa en kvalitetskedja som omfattar alla ansvarsniv&aring;er. Boken ger input och energi till alla inom f&ouml;rskoleverksamheten oavsett huvudman och storlek. Helhetsbetyg: 5.&quot;
/Ulf M&aring;rtensson, BTJ-h&auml;ftet nr 16 2025