Att vända en skola : en rektors erfarenheter

Att vända en skola : en rektors erfarenheter
Författare
Förlag Gothia Kompetens AB
GenrePedagogik
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor151
Vikt250 gr
Utgiven2023-03-02
SABEm
ISBN 9789177413752

<strong>Att v&auml;nda en skolas resultat:&nbsp;tips och id&eacute;er f&ouml;r rektorer, skolledning och utbildningsf&ouml;rvaltning.</strong>
I den h&auml;r boken ber&auml;ttar rektor Linnea Lindquist hur hon gjorde f&ouml;r att v&auml;nda skolans resultat och vad hon anser kr&auml;vs f&ouml;r att ge eleverna m&ouml;jligheter att lyckas.
Att f&aring; en arbetsorganisation p&aring; plats, fokusera p&aring; trygghet och studiero och skapa rutiner fr&aring;n A till &Ouml;. Det var n&aring;gra av punkterna Linnea Lindquist skrev upp p&aring; sin prioriteringslista n&auml;r hon h&ouml;stterminen 2016 b&ouml;rjade arbeta som rektor p&aring; Hammarkullsskolan, en kommunal F&ndash;3-skola i ett s&auml;rskilt utsatt omr&aring;de i G&ouml;teborg. Sedan dess har hon bland annat inf&ouml;rt metoden Pax, riktat arbete kring elevernas l&auml;sutveckling, en ryggrad av rutiner och en f&ouml;r&auml;ndrad organisation i f&ouml;rskoleklass, fritidshem och kring rasterna. Vinsterna har varit m&aring;nga;&nbsp;kunskapsresultaten har f&ouml;rb&auml;ttrats avsev&auml;rt, eleverna l&auml;r sig l&auml;sa tidigare, undervisningstiden har blivit mer effektiv och skolan pr&auml;glas av lugn, stabilitet och trygghet.
I boken delar rektor Linnea Lindquist frikostigt med sig av sina erfarenheter, s&aring;v&auml;l framg&aring;ngsfaktorer som sv&aring;righeter. Hon beskriver hur hon har g&aring;tt till v&auml;ga f&ouml;r att g&aring; fr&aring;n l&aring;ga till h&ouml;ga resultat i verksamheten och f&ouml;r att f&aring; personal att trivas och stanna kvar p&aring; arbetsplatsen. Med m&aring;nga tips och id&eacute;er kring hur man kan g&ouml;ra blir boken en inspiration och anv&auml;ndbar i arbetet f&ouml;r rektorer, skolledning och utbildningsf&ouml;rvaltning.
Ur bokens f&ouml;rord:
<em>&quot;Det g&aring;r att v&auml;nda en skola &auml;ven om man har alla odds mot sig. Det kr&auml;ver tid, engagemang och kreativt t&auml;nkande. Det kr&auml;ver att man l&auml;gger paragraferna &aring;t sidan, skaffar sig en rej&auml;l dos av sj&auml;lvf&ouml;rtroende och mycket dj&auml;rvhet. Det kr&auml;ver att man &auml;r prestigel&ouml;s och att man inte &auml;r r&auml;dd att erk&auml;nna att man g&ouml;r fel, att man l&auml;r sig av sina misstag och g&ouml;r annorlunda n&auml;sta g&aring;ng.&quot;</em>
Linnea Lindquist, utbildad l&auml;rare, &auml;r bitr&auml;dande rektor p&aring; Hammarkullsskolan, f&ouml;rfattare och skoldebatt&ouml;r med fokus p&aring; ett likv&auml;rdigt skolsystem, grundskolans finansiering, skolval, etableringsr&auml;tt och kommunala budgetar.

Fr&aring;n recensionen av Jan Hansson i&nbsp;BTJ-h&auml;ftet nr 8 2023:

&quot;Lindquist f&ouml;rmedlar i princip allt en rektor beh&ouml;ver veta, k&auml;nna, t&auml;nka och vara f&ouml;r att en skola ska fungera. [...] L&auml;ttillg&auml;ngligt, engagerat och skarpt &auml;r detta vad Linnea Lindquist sympatiskt &ouml;dmjukt ber&auml;ttar i boken som inte bara rektorer b&ouml;r l&auml;sa. Alla som intresserar sig f&ouml;r barn, ungdomar, utbildning och framtiden borde g&ouml;ra det. Helhetsbetyg: 4.&quot;