Författare
Förlag Industrilitteratur
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor80
Vikt0
Utgiven1998-06-01
ISBN 9789175485287
Köp på AdlibrisKöp på BokusKöp på BookOutletSök på Bokbörsen
Det här är en annorlund bok om logistik, som riktar strålkastaren på distributionsprocesserna och relationerna mellan leverantör och handelsföretagen.
Författaren visar vilka möjligheter som finns för att med informations- och kommunikationsteknikens hjälp ta itu med flaskhalsar och störningar i varuflödet, för att sänka både kostnader och resursanspråk och samtidigt prestera bättre kundservice. Konkreta exem pel belyser vad ledande företag åstadkommit i den vägen, men även vad som brister på de flesta håll - vad som ännu är ogjort.
Logistiken är idag ett arbetsfält som vid sidan om kundorientering ger mest utdelning i fråga om både lönsamhet och konkurrenskraft. Axplock ur innehållet: problemställningar och angreppspunkter; "Tid är pengar"; lagerhållningen - den främsta måltavlan; distributionslandskapet i förvandling; ny rollfördelning i systemet; vem ska göra vad?; hur tidslägga besluten?; producenternas nyckelroll; detaljisterna som kravställare och resultatbärare; basvaror kontra innovativa produkter; hur få bukt med osäkerheten?; outsourcing som rationaliseringsinstrument; hur råda bot på kommunikationsgapet mellan leden?; raka rör mellan detaljister och producenter; på väg mot integrerade system.