Evigheten har redan börjat : en radikal återupptäckt av vad jesus faktiskt menade med frälsning

Evigheten har redan börjat : en radikal återupptäckt av vad jesus faktiskt menade med frälsning
Författare
Förlag Libris förlag
GenreReligion
FormatInbunden
SpråkSvenska
Antal sidor198
Vikt300 gr
Utgiven2019-10-17
SABCa
ISBN 9789173878180
Köp på AdlibrisKöp på BokusKöp på BookOutletSök på Bokbörsen

Vad är egentligen frälsning?  

I den här boken argumenterar John Ortberg för att själva begreppet "frälsning" behöver räddas från det missförstånd som det ofta alltför ofta fått både innanför och utanför kyrkan. Många tror att "bli frälst" handlar om att klara minimikraven för att komma till himlen när man dör. Men det var inte alls så som Jesus beskrev det.  

Rätt förstått är att bli frälst det mest trängande behovet för varje enskild människa, oavsett om man ser sig som religiös eller inte. Frälsning är upprättandet av skapelsen och mänskligheten, att uppleva Guds närvaro, nåd och kraft och något som börjar nu. Här på jorden!  

Många tänker sig evigheten som någonting som börjar när vi dör. Jesus talar inte om evigheten på det sättet. Han definierar "evigt liv" bara en gång och med stor precision och på ett sätt som har gått förlorad i vår tid. Det handlar mer om att få himlen in i oss än att få oss till himlen. Det handlar mindre om tro på rätt uppsättning dogmer och desto mer om att följa Jesus exempel.  

I Evigheten har redan börjat vill John Ortberg:  

visa på den radikala återupptäckten av vad Bibeln i själva verket säger om frälsning

återerövra Nya testamentets definition av frälsning, evigt liv och de glada nyheterna

avfärda myten att evigt liv är någonting vi bara kan hoppas erfara efter döden  

John Ortberg är svenskättlingen som nått en stor läsekrets i Sverige genom ett tiotal böcker som Livet jag längtar efter, Kärleken jag längtar efter, Om du vill gå på vatten måste du ta dig ur båten ochAlla är normala tills man lär känna dem. Han är pastor i Menlo Park Presbyterian Church i Menlo Park, Kalifornien.