MI – Motiverande samtal på högstadiet : Att stärka elevers lärande

MI – Motiverande samtal på högstadiet : Att stärka elevers lärande
Författare
Förlag Gothia Kompetens AB
GenrePedagogik
FormatKartonnage
SpråkSvenska
Antal sidor227
Vikt439 gr
Utgiven2023-11-15
ISBN 9789172512849

<strong>S&aring; st&auml;rker du dina elevers egen motivation att lyckas &ndash; en bok om motiverande samtal i skolan.</strong>

Det &auml;r obligatoriskt att g&aring; i skolan, men det &auml;r inte obligatoriskt att l&auml;ra sig n&aring;got. Varje elev &auml;r unik och som pedagog beh&ouml;ver du hitta varje elevs egen nyckel till motivation och riktning i skolarbetet. Motiverande samtal (MI) &auml;r ett respektfullt och elevcentrerat f&ouml;rh&aring;llningss&auml;tt f&ouml;r att st&auml;rka elevers egen motivation att lyckas.

Det h&auml;r &auml;r boken f&ouml;r dig som vill hj&auml;lpa dina h&ouml;gstadieelever att delta aktivt i sina studier, ta ett st&ouml;rre ansvar f&ouml;r sitt skolarbete och hitta sin egen motivation f&ouml;r ett lyckat studieresultat. Boken ger dig grunden du beh&ouml;ver f&ouml;r att f&ouml;rst&aring; och till&auml;mpa MI:s f&ouml;rh&aring;llningss&auml;tt av samarbete, empowerment, compassion och acceptans i m&ouml;tet med enskilda elever, helklasser och v&aring;rdnadshavare. Du f&aring;r m&ouml;jlighet att tr&auml;na p&aring; verktyg och strategier f&ouml;r positivt bem&ouml;tande och kommunikation, relationsskapande och &ouml;kad motivation f&ouml;r att uppn&aring; det du, dina elever och v&aring;rdnadshavare vill.

F&ouml;rfattarna har b&aring;da m&aring;ng&aring;rig erfarenhet av att anv&auml;nda MI i sitt arbete och &auml;r medlemmar av MINT (Motivational Interviewing Network of Trainers).

Malin Stihl &auml;r beteendevetare, behandlingspedagog och handledare med en grundutbildning i psykoterapi med psykodynamisk inriktning. Hon har arbetat med socialt arbete i &ouml;ver 20 &aring;r, fr&auml;mst inom behandling, och utbildar och handleder idag i MI i olika sammanhang, bland annat vid behandlingshem och socialtj&auml;nst.

Jennifer Ollis Blomqvist &auml;r fil.mag. i socialt arbete, fil. kand. i psykologi och certifierad kognitiv och beteendeinriktad coach. Hon &auml;r verksam inom sitt f&ouml;retag NovoVia Consulting d&auml;r hon utbildar och handleder i MI inom bland annat socialtj&auml;nst, h&auml;lso- och sjukv&aring;rd, privat sektor, ideella organisationer och skola.

&quot;Boken presenterar m&aring;nga goda samtalsverktyg som kommer att underl&auml;tta l&auml;rarnas vardag, vilket &auml;ven skapar goda f&ouml;ruts&auml;ttningar f&ouml;r elevernas personliga utveckling.&rdquo;
/Staffan Hultgren, Member of MINT, kursansvarig f&ouml;r frist&aring;ende h&ouml;gskolekurser inom MI.

&quot;Boken &auml;r mycket bra, har en inbjudande layout och fyller v&auml;l sitt syfte f&ouml;r den utan tidigare erfarenhet av MI. Exempel och beskrivningar &auml;r enkla att koppla till skolans vardagliga arbete, v&auml;rdegrund och l&auml;roplan. L&auml;tt&ouml;versk&aring;dlig inneh&aring;lls- och referensf&ouml;rteckning. Helhetsbetyg: 4.&quot;
/Therese Nordholm, BTJ-h&auml;ftet nr 1 2024