Klarspråk i socialtjänsten : hur man skriver lättlästa beslut, utredningar och journaler

Klarspråk i socialtjänsten : hur man skriver lättlästa beslut, utredningar och journaler
Författare
Förlag Gothia
GenreSpråk (inkl. lexikon, parlörer och ordböcker)
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor79
Vikt0
Utgiven2009-08-12
SABAefe
ISBN 9789172056794
Köp på AdlibrisKöp på BokusKöp på BookOutletSök på Bokbörsen

Denna användbara lilla bok innehåller en mängd tips och konkreta råd om hur man kan förbättra språket i utredningar och journaler. Det centrala budskapet är att dokumentationen ska vara överskådlig, tydlig och lätt att läsa. Den nya upplagan är reviderad och exemplen har uppdaterats. Boken ger bland annats svar på frågorna:

- Hur disponerar man texten i en utredning?
- Hur framhäver man det viktiga i texten?
- Får man skriva "jag" om sig själv i journalen?
- Hur skriver men informativa rubriker?
- Hur binder man ihop texten?
- Hur formulerar men ett beslut så att mottagaren förstår det?

Författare till boken är språkkonsulterna <EM>Kerstin Lundin</EM> och <EM>Åsa Wedin</EM> . De utbildar och handleder kommuner och statliga myndigheter i språkfrågor.

<STRONG>Röster från läsare
</STRONG>"Boken är en pärla i en djungel av mindre bra böcker på temat 'så skriver du bättre utredningar'. Den ger läsaren stor möjlighet att utveckla sitt skrivande i välfärden tjänst!"
<EM>Robert Helsing, Tidskriften Socionomen nr 7/2007</EM>