Tidig läsundervisning med ljudningsmetoden : Phonics på svenska

Tidig läsundervisning med ljudningsmetoden : Phonics på svenska
Författare
Förlag Gleerups Utbildning AB
GenrePedagogik
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor200
Vikt300 gr
Utgiven2025-12-08
SABEabf.02
ISBN 9789151117409


<span ><span ><span ><span ><span ><span >Hur l&auml;r sig barn egentligen att l&auml;sa, och hur kan l&auml;rare i grundskolans f&ouml;rsta &aring;r ge alla elever en stabil grund f&ouml;r livsl&aring;ng l&auml;sgl&auml;dje? Tidig l&auml;sundervisning med ljudningsmetoden ger b&aring;de den vetenskapliga bakgrunden och de konkreta verktygen f&ouml;r att lyckas med tidig l&auml;s- och skrivundervisning enligt strukturerad ljudningsmetod (phonics) som en del av en balanserad l&auml;sundervisning. Boken bygger p&aring; aktuell forskning och bepr&ouml;vad erfarenhet och f&ouml;rklarar varf&ouml;r undervisning enligt strukturerad ljudningsmetod &auml;r avg&ouml;rande f&ouml;r att f&aring; alla elever att kn&auml;cka l&auml;skoden &ndash; oavsett elevens spr&aring;kbakgrund eller f&ouml;ruts&auml;ttningar.</span></span></span></span></span></span>

<span ><span ><span ><span ><span ><span >F&ouml;rfattarna guidar l&auml;saren fr&aring;n muntlig spr&aring;klig f&ouml;rm&aring;ga som en central grund f&ouml;r l&auml;s- och skrivf&ouml;rm&aring;gan, via &ouml;vriga l&auml;sf&ouml;rkunskaper inom spr&aring;klig medvetenhet och bokstavskunskap, och vidare till explicit, systematisk undervisning f&ouml;r att s&auml;kerst&auml;lla att alla barn kn&auml;cker l&auml;skoden &ndash; och vad som beh&ouml;vs n&auml;r koden v&auml;l &auml;r kn&auml;ckt! Vikten av gemensamma l&auml;supplevelser genom f&ouml;rberedd dialogisk h&ouml;gl&auml;sning och l&auml;raren som l&auml;sande modell betonas ocks&aring;.</span></span></span></span></span></span>

<span ><span ><span ><span ><span ><span >F&ouml;r att l&auml;nka samman teori och praktik inneh&aring;ller boken m&auml;ngder av exempel fr&aring;n klassrummet och praktiska &ouml;vningar steg f&ouml;r steg med exempel p&aring; hur &ouml;vningar kan g&ouml;ras mer utmanande eller anpassas f&ouml;r elever som beh&ouml;ver ytterligare st&ouml;d. Boken ger p&aring; s&aring; vis l&auml;saren inspiration till hur en inkluderande och lustfylld l&auml;sstart kan skapas f&ouml;r alla barn.</span></span></span></span></span></span>

<span ><span ><span ><span ><span ><span >Tidig l&auml;sundervisning med ljudningsmetoden &auml;r t&auml;nkt f&ouml;r l&auml;rare som vill undervisa p&aring; vetenskaplig grund och g&ouml;ra en verklig skillnad i klassrummet.</span></span></span></span></span></span>

<span ><span ><span ><span ><span ><span >Linda F&auml;lth &auml;r professor i pedagogik vid Linn&eacute;universitetet.</span></span></span></span></span></span>
<span ><span ><span ><span ><span ><span >Anna Eva Hallin &auml;r legitimerad logoped och bitr&auml;dande lektor i logopedi vid Karolinska Institutet.</span></span></span></span></span></span>