Idrottsdidaktiska utmaningar

Idrottsdidaktiska utmaningar
Serie Idrottsdidaktiska utmaningar
Författare
Medverkande
Förlag Liber
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor304
Vikt525 gr
Utgiven2012-08-15
ISBN 9789147106578
Köp på AdlibrisKöp på BokusKöp på BookOutletSök på Bokbörsen

Idrottsdidaktiska utmaningar i sin andra upplaga är uppdaterad enligt läroplansreformen 2011 och de nya kursplanerna i Idrott och hälsa. Boken handlar om undervisning i idrott och hälsa ur ett didaktiskt perspektiv. De grundläggande frågorna är Vad?, Hur? och Varför? En lärare med idrottsdidaktisk kompetens har både teoretiska ämneskunskaper om människan i rörelse och praktiska, pedagogiska kunskaper i idrott.

En professionell lärare i idrott och hälsa ställs regelbundet inför följande utmanande frågor:

<ul> <li>Vilken sorts undervisning skapar positiva upplevelser av rörelse för alla elever?</li> <li>Vilka kunskaper behöver jag för att utveckla barns allsidiga rörelsekompetens och fysiska förmåga?</li> <li>Vilket lärande ska jag skapa goda förutsättningar för, och vilket lärande hos eleverna ska jag vara uppmärksam på?</li> </ul>

Bokens arton kapitel kan läsas fristående, de belyser tillsammans viktiga didaktiska aspekter av ämnet idrott och hälsa:

<ul> <li>att sätta in ämnet idrott och hälsa i ett samhälleligt sammanhang,</li> <li>att introducera idrottsdidaktik som begrepp och problemområde,</li> <li>att belysa skolans rörelseuppdrag och dess villkor,</li> <li>idrottslärans kunskapsområden: gymnastik, rörelse och dans, bollspel samt friluftsliv med simning,</li> <li>några för ämnet särskilt viktiga områden: hälsa, träningslära och motoriskt lärande, bedömning och betygsättning, likvärdig undervisning, relationen mellan lärarutbildning och yrkesutövning samt ämnets kunskapsteoretiska fundament.</li> </ul>

Om författarna
De 12 författarna är samtliga verksamma som forskare och/eller undervisande lärare på Gymnastik och idrottshögskolan (GIH) i Stockholm och har lång erfarenhet av undervisning och forskning inom idrott och hälsa.