
Modeller, analogier och metaforer i naturvetenskapsundervisning

| Medverkande | |
|---|---|
| Förlag | Studentlitteratur AB |
| Genre | Pedagogik |
| Format | Häftad |
| Språk | Svenska |
| Antal sidor | 226 |
| Vikt | 340 gr |
| Utgiven | 2013-11-28 |
| SAB | Eabu |
| ISBN | 9789144090009 |
Elever kan bara lära sig nya saker genom att bygga på det de redan vet och sina tidigare erfarenheter. Detta är en viktig utgångspunkt i konstruktivismen. Samtidigt är naturvetenskapen ofta abstrakt till sin karaktär. Hur kan vi som lärare skapa miljöer och situationer i naturvetenskapsundervisningen där våra elever ges möjlighet att dra nytta av sina tidigare kunskaper och inneboende resurser? Ett sätt att åstadkomma detta är att använda sig av modeller, analogier och metaforer i undervisningen. I denna antologi presenteras forskning och undervisningsexempel kring hur man kan använda modeller, analogier och metaforer, samt elevers egna representationer i undervisningen i fysik, kemi och biologi. Antologin vänder sig främst till blivande och verksamma lärare i naturvetenskap med fokus på grundskolans senare år och gymnasiet, samt lärarutbildningen i naturvetenskapliga ämnen och deras didaktik.
























