Skrivarskolan

Skrivarskolan
Författare
Förlag Studentlitteratur
GenreSpråk (inkl. lexikon, parlörer och ordböcker)
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor48
Vikt185 gr
Utgiven2011-03-03
SABFc
ISBN 9789144072500
Köp på AdlibrisKöp på BokusKöp på BookOutletSök på Bokbörsen
Ingress – vad är det? Hur skriver man ett reportage? Vad ska en rapport innehålla? Vad är det för skillnad mellan referat och recension?
I Skrivarskolan övas eleverna i att skriva olika slags texter (genrer). Syftet är att eleverna ska förstå typiska särdrag i olika slags texter vad gäller layout, struktur, grammatik och ordval, förstå i vilket sammanhang en viss genre används och lära sig att skriva texter i olika genrer.
Skrivarskolan vänder sig till elever i årskurs 5–9 och hjälper dem att utveckla sitt skrivande till att omfatta mer än faktatexter och berättelser.

Elevboken
Boken innehåller modeller för 22 olika genrer och kan användas av eleverna över en längre tid. I boken presenteras bland annat
• nyhetsartikel
• insändare
• intervju
• pjäsmanus
• biografi
• instruktion
• recension
• protokoll
• brev
• reseskildring
• rapport
• reportage
• faktatext
• självbiografi
• referat
• reklamannons
• tecknad serie
• inbjudan

Kapitlen är helt fristående, men den som gör kapitlen i ordning får en naturlig progression där nyhetsnotis följs av nyhetsartikel, referat av recension, intervju av reportage etc. Boken är ingen förbrukningsbok.
Med hjälp av Skrivarskolan får eleverna inspiration till att presentera egna arbeten på nya sätt. Faktatexten kan varieras med en nyhetsartikel, eller varför inte skriva en reseskildring?

Boken fungerar även ämnesövergripande. Om eleverna under en period har jobbat med t.ex. "biografi" så kan de använda genren i olika ämnen. De kan skriva en biografi över en upptäcktsresande i geografin, en biografi över Gustav Vasa i historien, kanske en självbiografi i svenskan etc.
Varje uppslag i boken presenterar en genre. På vänstersidan visas en text med alla texttypiska särdrag tydligt utmärkta. Faktarutan överst på högersidan berättar i löpande text om de texttypiska dragen. Eleven får sedan en skrivuppgift att formulera en kortare text i aktuell genre. Uppgiften är konstruerad så att eleven inte kan skriva av ("kopiera") något. I stället gäller det att förstå de typiska dragen för genren genom att titta på modellen på vänstersidan. Nödvändigt underlag för skrivuppgiften ges ofta i bildform.