Globalisering : kommunikation och modernitet

Globalisering : kommunikation och modernitet
Författare
Förlag Studentlitteratur AB
GenreSamhälle, politik och debatt
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor204
Vikt0
Utgiven2004-11-26
SABBs
ISBN 9789144026862
Köp på AdlibrisKöp på BokusKöp på BookOutletSök på Bokbörsen
Globaliseringen är omdebatterad och har många ansikten. I den här boken diskuteras en av dess mest centrala drivkrafter – kommunikation. Utan medier och andra kommunikationsmedel vore globaliseringen otänkbar. Globalisering – kommunikation och modernitet handlar framför allt om det moderna samhällets omvandling. Med utgångspunkt i tre tankefigurer – kommunikation som upptäckande, samordning respektive skådespel – skildrar författaren hur kommunikations- utveckling och globalisering har samverkat alltsedan 1800-talets slutskede och fram till idag. Vad har nya kommunikationsformer betytt för kolonialsamhällets omvandling? Vilka nya typer av samordning och gemenskap uppstår när industrisamhället och nationalstaten utmanas av konsumtionskultur och globala informationsnätverk? Vad händer med gränsen mellan fiktion och verklighet i en tid präglad av spektakulär reklam och globala medieevenemang? Även frågor som rör resursfördelning, identitetsskapande och globalismen som ideologi tas upp till behandling. Boken vänder sig till studenter inom samhällsvetenskapliga och humanistiska ämnen, samt till alla som vill lära sig mer om globaliseringens innebörder.