
Pedagogik i hälsofrämjande arbete

| Författare | |
|---|---|
| Medverkande | |
| Förlag | Studentlitteratur AB |
| Genre | Medicin |
| Format | Häftad |
| Språk | Svenska |
| Antal sidor | 292 |
| Vikt | 0 |
| Utgiven | 2001-08-12 |
| ISBN | 9789144015422 |
Av en modern pedagog krävs att utgångspunkten för pedagogisk praktik tas i människors erfarenhetsmässigt grundade tänkande och handlande. Faktorer som påverkar hälsan kan inte betraktas som ting som vi förmedlar kunskaper om, utan måste ses som meningsbärande och betydelsefulla delar i människors liv och historia.Med detta förhållningssätt som grund, inbjuder bokens olika kapitel till reflektion över möjligheten att stödja människor på individ- och gruppnivå i deras lärande och förändring av handlingsmönster i hälsofrämjande riktning. Därtill inbjuder boken till reflektion över etiska frågeställningar och utvärdering i samband med sådana stödjande insatser. Boken vänder sig till studerande på högskolenivå, som i sin kommande yrkesprofession behöver kunskaper för att planera, genomföra och utvärdera pedagogisk praktik i hälsofrämjande arbete. Boken vänder sig även till personer som i sin yrkesverksamhet arbetar med sådana frågor.
























