
Undervisa om samhället - Didaktiska modeller och läraruppfattningar

| Författare | |
|---|---|
| Förlag | Studentlitteratur AB |
| Genre | Pedagogik |
| Format | Häftad |
| Språk | Svenska |
| Antal sidor | 362 |
| Vikt | 0 |
| Utgiven | 1999-02-15 |
| SAB | Eabo.02 |
| ISBN | 9789144010144 |
I denna bok analyseras lärares tankar kring undervisningens vardag. Med hjälp av ett didaktiskt analysschema visar författaren hur lärarna i samspel med sina elever väljer undervisningsformer och arbetssätt som harmonierar med ämnesinnehållet. Boken tar upp frågor om inlärning, kunskapssyn, lärarprofessionalism och s.k. tyst lärarkunskap. Samhällskunskapsämnet och dess vetenskapsteoretiska utgångspunkter belyses i nära relation till skolans övriga samhällsorienterande ämnen.
Boken bygger bl.a. på en aktuell studie om grundskollärares didaktiska arbete och är samtidigt en bearbetning av den tidigare publicerade Undervisa i samhällskunskap som gavs ut av Studentlitteratur 1995.
Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare inom grundskolan, gymnasieskolan och vuxenutbildningen.
























