Den svenska konkurrenslagen

Den svenska konkurrenslagen
Författare
Förlag Norstedts Juridik AB
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor138
Vikt0
Utgiven1996-06-01
ISBN 9789139200086
Köp på AdlibrisKöp på BokusKöp på BookOutletSök på Bokbörsen

Här behandlas i första hand den svenska konkurrenslagstiftningen och dess tillämpning i praxis – efter 2004 års grundläggande lagändringar. Boken sätter även in den svenska konkurrensrätten i dess rättsliga ram, både i förhållande till näringsfriheten och den överordnade EG-rätten. Boken är i högsta grad användbar för advokater, företagsjurister och andra praktiker som behöver sätta sig in i konkurrensrättens regler och ta reda på om och hur konkurrenslagen är tillämplig i olika situationer. Styrkan i boken är särskilt att den inom ett begränsat format klargör lagstiftningens struktur och syften samt efter vilka principer man gör olika konkurrensrättsliga bedömningar. Den berör de centrala rättsfallen och har en rikhaltig notapparat.Boken är ett centralt hjälpmedel både för praktiker som mera frekvent arbetar med konkurrensrätt och för den som på ett mer grundläggande sätt behöver sätta sig in vad konkurrensrätten innebär. Här beskrivs konkurrenslagens uppbyggnad, förbudet mot konkurrensbegränsande avtal och samordnade förfaranden, gruppundantag och individuella undantag, missbruk av dominerande ställning, kontroll av företagsförvärv, anmälningar och förfarande. Ett särskilt kapitel behandlar ogiltighets- och skadeståndspåföljderna samt konkurrenslagens samband med den centrala civilrätten.