Praktisk marknadsrätt

Praktisk marknadsrätt
Författare
Förlag Norstedts Juridik AB
FormatInbunden
SpråkSvenska
Antal sidor736
Vikt0
Utgiven2003-01-14
ISBN 9789139104247
Köp på AdlibrisKöp på BokusKöp på BookOutletSök på Bokbörsen

Den ledande handboken och läroboken för alla som planerar och genomför marknadsföringsåtgärder. Den sjunde upplagan innehåller många nyheter:


– Hantering av personuppgifter enligt PUL
– Ändringar i upphovsrättslagstiftningen och marknadsföringslagen
– Regler för det s.k. NIX-registret
– Nya regler för obeställbar reklam och jämförande reklam
– Den nya distansavtalslagen
Flera EG-anpassningar, särskilt det s.k. förbudsföreläggandedirektiivet
– Inom IT-rätten kommenteras bl.a. rätten till domännamn samt rätten och ansvaret för länkat material på webbsidor.

Tonvikten ligger i övrigt på företagens ansvar för reklam, konkurrens och försäljning, men även reglerna om mutor och bestickning, immaterialrätt och tryckfrihet är centrala. Såväl lagstiftning som praxis inom marknads- och konsumenträtt behandlas ingående. Författarna är jurister och sedan länge verksamma inom marknadsrättens område.