Varumärkeskonflikter : Förväxlingsrisk och anseendeskydd i varumärkesrätten

Varumärkeskonflikter : Förväxlingsrisk och anseendeskydd i varumärkesrätten
Författare
Förlag Norstedts Juridik AB
FormatInbunden
SpråkSvenska
Antal sidor440
Vikt0
Utgiven2002-09-16
ISBN 9789139008446
Köp på AdlibrisKöp på BokusKöp på BookOutletSök på Bokbörsen

I boken behandlas varumärkesrättens bestämmelser om förväxlingsrisk och anseendeskydd. Bestämmelserna, som avgränsar innehavarens ensamrätt, kan sägas utgöra varumärkesrättens hjärta. Undersökningen tar sin utgångspunkt i svensk rätt för att sedan fortsätta över de centrala historiska och internationella utvecklingslinjerna på området fram till den europeiska harmoniseringen. Den rör sig främst genom analysen av skilda utvecklingslinjer i praxis, men stannar stundtals till vid betydelsefulla observationer i förarbeten och doktrin. I en sammanfattande analys berörs de underliggande konceptuella förändringarna genom principen om känneteckenskraft och definitionen av frågan om förväxlingsrisk som rättsfråga.