
Varumärkeskonflikter : Förväxlingsrisk och anseendeskydd i varumärkesrätten

| Författare | |
|---|---|
| Förlag | Norstedts Juridik AB |
| Format | Inbunden |
| Språk | Svenska |
| Antal sidor | 440 |
| Vikt | 0 |
| Utgiven | 2002-09-16 |
| ISBN | 9789139008446 |
I boken behandlas varumärkesrättens bestämmelser om förväxlingsrisk och anseendeskydd. Bestämmelserna, som avgränsar innehavarens ensamrätt, kan sägas utgöra varumärkesrättens hjärta. Undersökningen tar sin utgångspunkt i svensk rätt för att sedan fortsätta över de centrala historiska och internationella utvecklingslinjerna på området fram till den europeiska harmoniseringen. Den rör sig främst genom analysen av skilda utvecklingslinjer i praxis, men stannar stundtals till vid betydelsefulla observationer i förarbeten och doktrin. I en sammanfattande analys berörs de underliggande konceptuella förändringarna genom principen om känneteckenskraft och definitionen av frågan om förväxlingsrisk som rättsfråga.























