Varumärkeskonflikter : Förväxlingsrisk och anseendeskydd i varumärkesrätten
Författare | |
---|---|
Förlag | Norstedts Juridik AB |
Format | Inbunden |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 440 |
Vikt | 0 |
Utgiven | 2002-09-16 |
ISBN | 9789139008446 |
I boken behandlas varumärkesrättens bestämmelser om förväxlingsrisk och anseendeskydd. Bestämmelserna, som avgränsar innehavarens ensamrätt, kan sägas utgöra varumärkesrättens hjärta. Undersökningen tar sin utgångspunkt i svensk rätt för att sedan fortsätta över de centrala historiska och internationella utvecklingslinjerna på området fram till den europeiska harmoniseringen. Den rör sig främst genom analysen av skilda utvecklingslinjer i praxis, men stannar stundtals till vid betydelsefulla observationer i förarbeten och doktrin. I en sammanfattande analys berörs de underliggande konceptuella förändringarna genom principen om känneteckenskraft och definitionen av frågan om förväxlingsrisk som rättsfråga.