Tydlighet, ledarskap & uppmuntran : positivt beteendestöd i klassrummet

Tydlighet, ledarskap & uppmuntran : positivt beteendestöd i klassrummet
Författare
Förlag Natur & Kultur Läromedel
GenrePedagogik
FormatDanskt band
SpråkSvenska
Antal sidor186
Vikt610 gr
Utgiven2020-12-21
SABEab
ISBN 9789127829022

Vill du veta hur du p&aring; ett systematiskt och forskningsbaserat s&auml;tt kan arbeta f&ouml;r att skapa ordning, studiero och ett inkluderande undervisningsklimat i din klass och p&aring; din skola? I s&aring; fall &auml;r <em>Tydlighet, ledarskap &amp; uppmuntran &ndash; Positivt beteendest&ouml;d i klassrummet</em> boken f&ouml;r dig.

Boken utg&aring;r fr&aring;n det evidensbaserade f&ouml;rh&aring;llningss&auml;ttet positivt beteende-st&ouml;d (PBS) som b&aring;de kan anv&auml;ndas skol&ouml;vergripande och i arbetet p&aring; klassrums- och individniv&aring;. Prim&auml;rt fokus &auml;r hur du och dina kollegor kan arbeta f&ouml;rebyggande samt hur ni med st&ouml;d i olika proaktiva strategier och metoder kan verka f&ouml;r &ouml;kad studiero, inkludering och trivsel.

Boken &auml;r indelad i tre delar:

<ol> <li>Beskrivning av den teoretiska grunden som PBS vilar p&aring;. Hur kan vi f&ouml;rst&aring; v&aring;ra elevers beteenden, b&aring;de de &ouml;nskv&auml;rda och de mer utmanande och undervisningsst&ouml;rande?

</li> <li>Detta &auml;r bokens centrala del som beskriver det fr&auml;mjande och f&ouml;rebyggande ramverk som utg&ouml;r k&auml;rnan i PBS. F&ouml;rfattaren presenterar &ouml;vningar och arbetsuppgifter f&ouml;r att utveckla till exempel goda relationer, tydliga och rimliga f&ouml;rv&auml;ntningar p&aring; eleverna, en fungerande fysisk milj&ouml;, l&auml;mpliga rutiner, tr&auml;ning av sociala f&auml;rdigheter, positiv feedback samt strategier f&ouml;r att f&ouml;rebygga och m&ouml;ta utmanande beteenden.

</li> <li>H&auml;r s&auml;tts fokus p&aring; elever som har st&ouml;rre behov och sv&aring;righeter och d&auml;r de generella fr&auml;mjande och f&ouml;rebyggande strategierna inte &auml;r tillr&auml;ckliga. F&ouml;rfattaren beskriver h&aring;llbara och konkreta &aring;tg&auml;rder, b&aring;de f&ouml;r de elever som riskerar att utveckla beteendeproblematik och psykisk oh&auml;lsa och f&ouml;r de elever som redan uppvisar en mer omfattande och ofta l&aring;ngvarig problematik.</li> </ol>

<em>
Tydlighet, ledarskap &amp; uppmuntran &ndash; Positivt beteendest&ouml;d i klassrummet</em> riktar sig fr&auml;mst till blivande och verksamma l&auml;rare, elevassistenter eller elevh&auml;lsopersonal i grundskolan. &Auml;ven du som arbetar som skolledare eller beslutsfattare hos en skolhuvudman har gl&auml;dje av boken i arbetet med att st&ouml;tta och skapa r&auml;tt f&ouml;ruts&auml;ttningar f&ouml;r din personal.

<strong>Peter Karlsson</strong> &auml;r leg. psykolog och specialist inom pedagogisk psykologi. Peter har l&aring;ng erfarenhet av att arbeta med barn och ungdomar med utmanande beteenden och psykisk oh&auml;lsa, b&aring;de i skolan och i andra typer av verksamheter.