Att leda skolor med stöd i forskning : Exempel, analyser och utmaningar

Köp på AdlibrisKöp på BokusKöp på BookOutletSök på Bokbörsen

Skolledare har ett komplext arbete som idag utsätts för allt högre krav på resultat, kvalitet och ständig förbättring. Verksamheten i skolan ska dessutom vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet, och den förväntas i allt högre utsträckning kunna förbättras med hjälp av forskningsbaserade kunskaper och strategier. Skolledare står inför utmaningen att kunna navigera i skolverksamhet som kännetecknas av tilltagande komplexitet, och att göra det med stöd i forskning och med vetenskapliga förhållningssätt. Denna utmaning blir tydlig i ljuset av följande frågor:

<span >&bull; Hur kan f&ouml;rskolans och skolans ledare f&ouml;rst&aring; relationen mellanforskning om och ut&ouml;vandet av skolledarskap?</span>

<span >&bull; I vilken utstr&auml;ckning b&ouml;r aktiviteter och beslut som r&ouml;r skolverksamhetoch skolf&ouml;rb&auml;ttring ha st&ouml;d i forskning och inte endast i deber&ouml;rdas tycke och smak?</span>

<span >&bull; Vad talar f&ouml;r att st&auml;rkt f&ouml;rankring i forskning ocks&aring; fr&auml;mjar skolorsresultat och elevers l&auml;rande?</span>

<span >I&nbsp;<em>Att leda skolor med st&ouml;d i forskning</em> belyser flera forskare fr&aring;n olika discipliner dessa och liknande problem. De har gemensamt att de verkar inom det statliga Rektorsprogrammet. I boken nyanserar och&nbsp;exemplifierade&nbsp;den komplexa relationen mellan forskning och vetenskap &aring; ena sidan, och f&ouml;rskolors och skolors ledarskap &aring; den andra. Hela tiden med konkret utg&aring;ngspunkt i skolledares dagliga arbete och de f&ouml;rv&auml;ntningar som st&auml;lls p&aring; dem.</span>

<span >Boken riktar sig fr&auml;mst till verksamma och blivande f&ouml;rskolechefer, rektorer och andra skolledare, men l&auml;ses med beh&aring;llning av alla som &auml;r intresserade av forskning om skolors ledarskap och hur detta ledarskap kan ses som ett fenomen i r&ouml;relse och f&ouml;r&auml;ndring.</span>

<strong><span >Sagt om boken:</span></strong>

"En omf&aring;ngsrik och gedigen sammanst&auml;llning av synen p&aring; forskningens plats och betydelse i skolan i dag. Bokens&nbsp;olika kapitel &auml;r skrivna av forskare som verkar inom det statliga Rektorsprogrammet och inneh&aring;llet riktar sig&nbsp;fr&auml;mst till skolledare. M&aring;nga intressanta aspekter penetreras. Vad menas med bepr&ouml;vad erfarenhet? Vad inneb&auml;r&nbsp;begreppet vetenskaplig grund? Hur har rektorsrollen utvecklats i ett historiskt perspektiv? Dessa och andra aktuella&nbsp;fr&aring;gor diskuteras, analyseras och teoretiseras p&aring; ett intressev&auml;ckande s&auml;tt."
<strong>Elisabeth S&ouml;rhuus, BTJ-h&auml;ftet nr 21, 2018</strong>