Nattfilm

Nattfilm
Författare
Medverkande
Förlag Natur & Kultur Allmänlitteratur
GenreUtländska berättare
FormatFlexband
SpråkSvenska
Antal sidor647
Vikt1006 gr
Utgiven2014-05-17
SABHce
ISBN 9789127137684
Köp på AdlibrisKöp på BokusKöp på BookOutletSök på Bokbörsen

"En spännande, skickligt iscensatt bladvändare"
Ingalill Mosander, Aftonbladet

"Fördjupade studier i katastroffysik var en både ambitiös, spännande och en sannerligen läsvärd roman. Och ambitionen har Pessl onekligen inte lagt på hyllan när hon nu sju år senare har skrivit spänningsromanen Nattfilm. Snarare tvärtom. Det här är väl genomarbetat. Karaktärerna är omsorgsfullt skapade och även denna berättelse suger tag i läsaren utan att man har möjlighet att värja sig ... Pessl har skrivit en bladvändare, utan tvekan. Det är korta kapitel, det händer ständigt saker i handlingen som gör att man aldrig blir uttråkad och språket är hela tiden lätt och luftigt. Det är spännande och Pessl har lyckats med en uppföljare som håller samma nivå som debuten." Minna Jonsson, Gefle Dagblad

"En nästan 700 sidor tokspännande thriller som får läsaren på kroken från första sidan." Magasinet Mama

"Varning, den här berättelsen är beroendeframkallande! Nattfilm är en annorlunda, suggestiv och fantasifull thriller som utspelar sig i New York med omnejd. Allt börjar med att den unga kvinnan Ashley Cordova begår självmord. Jag fastnade direkt för de delar som ger en illusion av dokumentär: tidningsur klipp, foton av sajter och "fakta". Det känns som att dyka ner i en verklig familjegåta. Här finns svart magi, rena detektivintriger och en rad spännande möten. Var god läs."
Cecilia Gustavsson, Aftonbladet



Skräckfilmsregissören Stanislas Cordova har inte synts offentligt sedan 1977. För fansen är han en mörkrets överstepräst, onåbar och gåtfull. När hans dotter Ashley Cordova hittas död framställs händelsen som ett självmord, men journalisten Scott McGrath anar oråd och börjar gräva i vad som har hänt. Förra gången han försökte närma sig familjen slutade det i en privat katastrof. Nu sugs han återigen in i en jakt som för honom allt längre in mot det kraftcentrum
som är Stanislas Cordova. Bilder, illusioner, speglar: varje gång han fått upp en dörr tycks den smälla igen bakom honom ... Scott har redan förlorat allt och det enda som kan ge honom upprättelse är att få reda på sanningen. Även om det kräver att han möter sitt eget mörker.

Marisha Pessl är tillbaka med en explosiv thriller, en visuellt sprakande och labyrintisk berättelse med en oförglömlig final.



Nummer 1 på Dagens Nyheters bäst just nu-lista:
"Sju år efter den bejublade romandebuten "Specialtopics in calamity physics" är amerikanska Marisha Pessl tillbaka med en intrikat och hårdkokt art noir-deckare. Som ett svart hål i intrigens mitt finns den undandragne kultfilmsregissören Stanislas Cordova, vars filmer är så mörka och upprörande att de inte kan visas annat än på hemliga platser. Tänk en korsning mellan Polanski, Kubrick, Argento, Bergman och Welles, så når man halvvägs. Undersökande reportern Scott McGrath är den gåtfulle på spåren, med en oplockad gås under armen. Tidsandan fångar Pessl utmärkt med inlagt kvasidokumentärt material i form av webbsajter, broschyrer, tidningsartiklar med mera."
Jonas Thente, Dagens Nyheter

"Det är ett imponerande historiebygge ... Trots att Nattfilm rör sig i ett landskap byggt av becksvart skräck väjer Pessl gång på gång undan från den endimensionella ondskan. Precis som i Cordovas filmer handlar det om att möta sina rädslor för att kunna se verkligheten bakom våra föreställningar. Pessl leder oss genom en rafflande labyrint i jakten på sanningen, bara för att inse att vi har stått vända åt fel håll. Med Nattfilm har hon skapat något så ovanligt som en mångbottnad bladvändare."
Joel Sjöö, Borås Tidning

"... en så uppenbar berättarbegåvning ... med skarp blick för signifikativa detaljer och med ett synnerligen spirituellt bildspråk ... Pessl är alldeles för intelligent för att satsa sin begåvning på ren spänningskitsch. Allt kanske ändå inte är vad det synes vara."
Nils Schwartz, Expressen

"Nattfilm är en bok som inte nekar sig någonting. Den frossar i godisskålen av noir, mystik och övernaturliga inslag. Romanen är som ett kollage, där jag tänker mig att författaren har klistrat in favoritinslag ur annan fiktion ... Marisha Pessl har haft roligt när hon har skapat romanens parallelluniversum, och det detaljerade världen kring Cordova är berättelsens styrka."
Kristian Ekenberg, Arbetarbladet

Nattfilm är utsedd till en av årets bästa böcker av NPR, Cosmopolitan, Kirkus Reviews och BookPage. Några citat från internationell press:

"Pessl en fantastisk litterär talang" Der Spiegel
"Du kommer att missa din hållplats, bränna vid maten och vilja sova med lampan tänd." The Washington Post
"Gåtfull och till och med lite svindlande, en fantastisk fantasiskapelse." The New York Times Book Review
"Hypnotisk ... Verklighet och fantasi, livet och konsten, förvanskas på ett svindlande sätt inte bara i Cordovas nattfilmer ... utan också i Pessls egen Nattfilm." Vanity Fair
"Utsökt kittlande ... uppslukande och sinnesvidgande. Allt annat faller bort och verkar oviktigt medan man läser och när boken tagit slut tycks världen vara en tommare plats." Daily Telegraph
"Innovativ ... tänk Edgar Allan Poe och Stephen King möter Guillermo del Toro." Kirkus Review

Citat från bokbloggar:
"Att läsa Nattfilm av Marisha Pessl är som att befinna sig mitt i en film. Twin Peaks-vibbarna är tydliga. Känslan är surrealistisk. Jag läser långsamt för att inte missa något och efter drygt 1/3 är jag kär, så himla kär."
Bloggen En och annan bok

"Äntligen en riktigt jävla bra bok ... som jag nog läst lite väl mycket ur senaste dygnet. Känner mig avtrubbad, och lite skrämd, och lite ... klaustrofobisk. Som instängd. I en låda. Riktigt jävla bra, med andra ord. Hon är en mästarhjärna, Marisha Pessl, och en av mina absoluta favoriter, och detta är hennes andra bok, Nattfilm. Under 8 års tid har hon byggt upp en story som känns på riktigt, med insprängda hittepå-tidningsartiklar och enormt intressanta karaktärer och fantastiskt språk och roliga scener och otäcka scener, och den är typ 700 sidor, så LÄS. Jag. Är. Exalterad. DET HÄR ÄR SÅ BRA!!!"
Bloggen Christina Ljungqvists författarblogg

"I morse läste jag ut Night Film (2013) - med höjd puls och lite småskakig i benen slog jag ihop bokpärmarna. Faktum är att jag fortfarande känner mig som om jag blivit överkörd av något tungt och inte riktigt hämtat mig. För så spännande, så läskig och så ruskigt välskriven är Marisha Pessls senaste roman. Genom hela romanen kan man ana kusliga stämningar. Även om boken är mer av en deckare än en skräckroman, följer ett obehag hela tiden en i hasorna. Detta förstärks naturligtvis av beskrivningarna av Cordovas filmer, som mot slutet inte gavs ut på vanligt sätt, utan nu bara finns att få tag på i några få exemplar på svarta marknaden. De är så skrämmande, så verkliga, att det sägs att man inte förblir samma person efter att ha sett en av dem. Just denna lek med verkligheten kontra drömmen, fiktionen och skräckfilmen, är genomgående i romanen. De infällda artiklarna och dokumenten i romanen, tycks också leka med denna omständighet. De ser förstås faktamässiga och verkliga ut, vilket förstärker intrycket av sanning. Men samtidigt vet vi ju att hela boken är fiktion. Som ni förstår vid det här laget, tyckte jag mycket om Night Film. Läs den, ni också! Men se till att ha gott om tid, för när man dras djupt in i Cordovas ondskefulla labyrint, varken vill eller kan man ta sig ut förrän berättelsen tar slut. Och kanske inte ens då. "
Bloggen Ugglan och boken

"Spänning och smartness, vad mer kan man önska? Man fastnar direkt och även om Cordova verkar vara den mest besynnerliga och smått läskiga regissör jag någonsin har hört talas om (skrämmer han skådespelarna på riktigt, har han faktiskt kvar filmernas miljöer helt orörda i sin stora lada, är han inblandad i svart magi?) så fascinerar han mig något ofantligt och det känns aldrig krystat eller överdrivet ... Jag tyckte att Night film faktiskt var bättre än Pessls hyllade debut Fördjupade studier i katastroffysik"
Bloggen Stringhyllan

"Till en början verkar Night Film vara en vanlig deckare (vad hände med Ashley?), men allt eftersom tar Pessl boken i oväntade riktingar; det är en berättelse som blandar spänning, skräck, mystik och övernaturliga inslag. Är boken realistisk? Inte alls. Spelar det någon roll? Inte alls. Jag måste säga att jag är förvånad att jag gillar den här komplicerade, mörka romanen, men jag tycker den är lysande. Du dras in i Cordovas värld och ju mer invecklad den blir desto bättre blir den. Allt händer av en anledning och varje karaktär har ett syfte, när McGrath följer ledtrådarna för att få reda på mer om Ashleys mångfacetterade karaktär. Pessl knyter också ihop alla lösa trådar på ett imponerande sätt. Boken är tjock, nästan 600 sidor, men låt inte det avskräcka dig för när boken är slut vill du fortfarande ha mer."
Bloggen Deckarhuset

"Att läsa Nattfilm är som att kliva in i en mörk labyrint med väggar som sträcker sig från golv till tak, med enbart en ficklampa som hjälpmedel. Att börja röra sig framåt betyder att det inte går att vända tillbaka, hela tiden dyker nya möjliga vägar upp, nya avstickare som är omöjliga att inte följa och fascineras av. Hela tiden med en skräckblandad förtjusning någonstans i maggropen. Och det går inte sluta röra sig framåt, för vad är det egentligen som väntar i labyrintens mitt?"
Popmani

"Underhållande spänning med knorr"
Susanne Sterner, Östgöta Correspondenten

"Som att äta en stor godispåse"
Ann Lingebrandt, Norrköpings Tidningar

"Både en suggestiv thriller och en riktigt bra lektion i hur man håller spänningen vid liv under lång tid ... Det går naturligtvis att mäta en boks kvalitet utifrån en mängd olika måttstockar. Om bladvändareffekten utgjorde ensamt kriterium skulle Nattfilm (och för all del Doktor Sömn) definitivt tas upp i de mästerligas skara."
Therese Eriksson, Svenska Dagbladet

"Nattfilm är som en pusselbox, en labyrint, ett spegelhus."
Bella Stenberg, Göteborgs-Posten

Hypnotisk Verkligheten och fantasin, livet och konsten, förvanskas på ett svindlande sätt inte bara i Cordovas nattfilmer utan också i Pessls egen Nattfilm.

VANITY FAIR