
Retorik eller konsten att övertyga

| Författare | |
|---|---|
| Förlag | Norstedts |
| Genre | Språk (inkl. lexikon, parlörer och ordböcker) |
| Format | Kartonnage |
| Språk | Svenska |
| Antal sidor | 288 |
| Vikt | 502 gr |
| Utgiven | 2006-08-02 |
| SAB | F.063 |
| ISBN | 9789113016313 |
Retorik eller konsten att övertyga vill lära oss att förstå och kritiskt granska mekanismerna i språket. Men hjälp av många exempel, de flesta från vår egen tid, beskrivs retorikens begrepp, principer och historia. I flera fall görs fylliga analyser av tal, t.ex. av Cicero, Goebbels, Martin Luther King, Olof Palme och av earl Spencer vid prinsessan Dianas begravning.
I ett nytillkommet kapitel analyseras vår tids retorik - reklamen - utifrån ett retoriskt perspektiv. Detta är andra reviderade och omarbetade upplagan.
Kurt Johannesson, som är Sveriges ende professor i retorik, har byggt upp en särskild avdelning för retorik vid Uppsala Universitet. Han håller även seminarier och kurser för bl.a. politiker, företagare, jurister och jurnalister.






















