Du läser en arkiverad utgåva det senaste nyhetsbrevet från Boktugg. Prenumerera gratis för att få det 5-minuters nyhetsbrev som hjälper 9 000+ bokälskare att hänga med.
💸 Tuffa tider (Nyhetsbrev #523)
Gillar du Boktugg?
📌 Våra nyhetsbrev är gratis tack vare sponsorer och läsare. Bli en del av Boktugg Inspiration – välj ditt eget pris från 200 kr/år eller swisha här. Tack för ditt stöd!
Fler eller färre nyhetsbrev? Uppdatera din profil och välj nyhetsbrev här.
📚
TUFFA TIDER. I tisdags höll jag ett föredrag om Boktugg och om bokbranschens utveckling 2014-2025. Inför det tänkte jag på hur det såg ut då Boktugg startade för 11 år sedan (jubileum på tisdag!). Storytel hade börjat etablera sig men ännu inte köpt Norstedts eller inlett sin globala satsning. Ingen av tjänsterna Bookbeat, Nextory eller Bokus Play hade lanserats.
Vem trodde då att ljudboken skulle bli så stor som den har blivit? Många gjorde feltolkningen att ljudboksmarknaden var konstant och allt som hände var att lyssnare bytte cd mot mobiltelefon. Men teknikskiftet öppnade för nya kundgrupper och ökad konsumtion – delvis tack vare lägre priser för lyssnarna. Vem hade då anat att både Bonnierförlagen och Norstedts 2025 skulle storsatsa på snabbt utgivna långa ljudboksserier? En ljudboksrevolution.
Vilka motsvarande revolutioner står vi inför nu? AI kommer att förändra bokbranschen på otaliga sätt, det har vi redan förstått. Inte minst ljudböcker där jag spekulerade i att 90 procent av alla ljudböcker kommer att produceras eller bara läsas upp med hjälp av AI-röster inom fem år. Kanske är det en överskattning? Vi får se.
Sedan Boktugg startade har också den fysiska bokhandeln tappat ytterligare, trots att det fanns de som var säkra på att man redan hade varit igenom digitaliseringen (då syftande på nätbokhandel). Vetlanda tappar sin bokhandel som gått i konkurs. I min text konstaterar jag att omsättningen fallit successivt. Dels genom att kommunen slutade handla lokalt, vilket i sig är en effekt av offentlig upphandling. Eller så har de lokala bokhandlar helt enkelt inte lyckats anpassa sig till de nya kraven. Dels genom att folk helt enkelt inte handlade tillräckligt mycket och ofta i butik.
På senare år har både förlag och bokhandlare framgångsrikt gjort upprop i sociala medier för att mobilisera kunder. Senast var det Ellerströms som fick en imponerande spridning och effekt av sitt inlägg. De kommande åren kommer förmodligen att handla en hel del om maktbalansen mellan förlag och återförsäljare. Marginalen på böcker (i jämförelse med andra varor) har alltid varit låg för bokhandlare. När omsättningen minskar samtidigt som kostnaderna ökar så blir den ekvationen allt svårare. Samtidigt som förlagen behöver förbättra sina marginaler per såld bok då upplagorna sjunker. Med andra ord finns det incitament att öka direktförsäljningen i förlagens egna webbshopar – utan att riskera den viktiga relationen med återförsäljarna.
I mina framtidsspaningar pekade jag även på att författarna kan komma att ifrågasätta behovet av förlagen, att de faktiskt går direkt till läsare och lyssnare utan mellanhänder. Men det förutsätter att författarna snarare lockas av entreprenörskap än en anställningsliknande trygghet. Det var entreprenörer som skapade nätbokhandlar och streamingtjänster. Och för övrigt även de fysiska bokhandlarna en gång i tiden.
Igår kom senaste nyhetsbrevet Boktugg Spänning, denna gång inte utskickad till hela listan. Vill du ha det framöver så kryssar du i rutan under preferenser i din profil. Passa även på att ange ifall du är författare, förlagsmedarbetare, läsare, lyssnare eller något annat.
Slutligen för att kopiera Ellerströms: Vi behöver ditt stöd också. Köp en prenumeration.
Ha nu en underbar sommarhelg – med en bok i hängmattan kanske? Eller en ljudbok i lurarna medan du rensar ogräs, klipper häcken eller promenerar i skogen.
/Sölve & vännerna på Boktugg
PS. Jobbar du i bokbranschen?
Få koll på både dagens marknad och framtidens trender med Boktugg Analys – för bokproffs. Läs mer här.
EN ARTIKEL
Det har gått trettio år sedan Åke Edwardsson belönades med Svenska Deckarakademins debutpris. Två gånger har han fått pris för Årets bästa svenska deckare. Nu är han aktuell med 14:e…
* sponsrade presentationer
UPPSNAPPAT
🎧 MEDIABUDGET. 58 kr per månad. Så mycket spenderade svenska hushåll i snitt på ljudböcker under första första kvartalet 2025, enligt en undersökning från Mediavision. Utgifterna för musik, ljudböcker och podcasts nådde en ny rekordnivå – totalt 170 kronor per månad och hushåll. Detta är en ökning med 20 procent jämfört med Q1-2024.
“Ljudböcker behåller en dryg tredjedel av ljudutgifterna (34%)”, skriver Mediavision i ett mejl till Boktugg. Störst del av kakan tar musik med 100 kr. Mer komplicerat att mäta blir det när Spotify inkluderar ljudbokslyssning i sitt abonnemang till hösten.
👍 KAMPANJ. “Den senaste tiden har varit riktigt tuff för oss – samtidigt som det statliga litteraturstödet har minskat har försäljningen gått ner och tryckkostnader och andra kostnader ökat”, skrev förlaget Ellerströms på sin Facebooksida och uppmanade: “Om alla ni som gillar oss och följer oss bara köper en enda bok från oss så förändrar det faktiskt allt!” Inlägget har fått 124 delningar och dessutom uppmärksammats av DN. Effekten?
“Vi har fått ett enormt gensvar. Det ramlar in beställningar. Vi har hållit på hela dagen och packat böcker”, säger förläggaren Marie Pettersson på Ellerströms till DN.
👩 LEDARBYTE. Bonnierförlagen har hittat efterträdare till Rebecka Leffler (som går till HarperCollins). Teresa Knochenhauer tillträder som ny förlagschef för Bazar Förlag, medan Andrea Gruvmalm blir tillförordnad förlagschef för Bouq Publishing, enligt ett pressmeddelande. Bouq Publishing lanserades tidigare i år och är Bonnierförlagens nya digitala satsning. På bara några månader har 15 serier dragits i gång i Sverige, och de första titlarna lanseras under hösten. Bouq har även tagit över de titlar som getts ut av Bookbeat.
👥 REKRYTERING. Åsa Wilson har utsetts till Chief People Officer på Storytel Group, enligt ett pressmeddelande. Hon kommer närmast från Silo AI och tar plats i ledningsgruppen med ansvar för personalstrategi och kulturutveckling. “Hon har en bevisad förmåga att anpassa personalstrategier till affärsmål, särskilt i dynamiska, snabbrörliga och internationella miljöer”, säger Bodil Eriksson Torp, VD Storytel Group.
📈 BOKSLUT. Ordalaget Bokförlag kan se tillbaka på ett framgångsrikt 2024 då försäljningen ökade till 14,9 (13,2) Mkr samtidigt som förelseresultatet förbättrades till 2,3 (1,8) Mkr. Ägarna kan därmed unna sig en aktieutdelning på 800 tkr, enligt årsredovisningen. Ordalaget klättrar därmed en placering på Boktuggs Topp 50 förlag.
🎧 SERIELANSERING. Bokförlaget Forums digitala utgivningslinje kallas Forum Studios. Först ut är två nya digitala spänningsserier: Okänd identitet av Christian Unge (premiär i juni) och Gränsland av Emma Olofsson (start i juli), enligt ett pressmeddelande. Fem delar i varje serie släpps i sommar. “Vi har sett att seriekonsumtionen från tv-världen har etablerat sig även hos ljudbokslyssnarna och fokus för Forum Studios är svenska spänningsserier med högt utgivningstempo”, säger Robert Erneblom Wangeby, förläggare.
📈 BOKSLUT. Calazo Förlag som ger ut guideböcker, instruktionsböcker och kartor för friluftsentusiaster, förbättrade lönsamheten förra året. Omsättningen landade på 18,7 (19,0) Mkr medan rörelseresultatet ökade till 0,9 (0,8) Mkr. Det framgår av det nyligen inlämnade bokslutet för 2024. Förlaget ligger just nu på 42:a plats på Boktuggs Topp 50 förlag.
FLER RUBRIKER
VÅRA SPONSORER
Ett stort tack till alla företag och organisationer som stöttar Boktugg ekonomiskt och därmed gör det möjligt för oss att driva den här sajten och skicka ut detta nyhetsbrev.
Vi vill alltid bli bättre, vad tyckte du om det här nyhetsbrevet?
Tack för att du läste …
… ända hit. Är du redan betalande prenumerant kan du hoppa över nedan:
Boktugg Inspiration – stödprenumeration som även ger tillgång till de artiklar vi väljer att kategorisera som premium förutom Analysbrevet.
Boktugg Analys – där går vi på djupet kring strategi, trender och fenomen. Analysbrevet 1-2 ggr/månad ingår och givetvis samtliga premiumartiklar på sajten.
Du får detta nyhetsbrev för att du någon gång anmält dig som prenumerant via sajten. Boktugg använder Memberful och Mailchimp för att administrera våra prenumeranter.
Om du inte längre vill ha något av Boktuggs nyhetsbrev blir vi såklart ledsna – men du kan självklart avsluta alla utskick från Boktugg här.
Avs: Boktugg AB, Box 1018, 251 10 Helsingborg.
Kontakt: support@boktugg.se